NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nya dagar, nya problem.

Hade ett lätt klonk från högre bak och undersökte idag vad det kunde vara och hittat tämligen snart att jag kunde få fram klonket genom att vicka på högre bakhjul, klonket hördes då från högra bakre dörrtröskeln ungefär. Demonterade innerskärmen och hittade då detta..

Bild

Känns som om bussningen har sett bättre dagar. Bussningen med art.nr. 30666821 har beställts via ebay (2st för c:a 200:- tillsammans), men frågan är om detta är ett DIY. Går ju säkert att få ut den medelst lite tigersåg mm, men kan jag slå/trycka i den nya??

Vad tror ni, kan man fixa det i garaget, eller är bästa fallet att man demonterar hela länkarmen och tar med sig den till verkstad för skifte?
Vore det inte bättre att byta hela länkarmen direkt istället? Finns ju fler bussningar som kan och bli slitna? :) passa på att byta resten där bak med :)
Orkade inte själv senast så köpte hem delar från olika ställen å lät verkstaden byta allt.
Jo, vid närmare eftertanke så är det nog inte en så dum idé. Det är alltså inte den främre länkarmen det är tal om här, utan staget på bakvagnen (enbart en bussning finns på den och det är den som gett sig på min). Hittar den som billigast på ebay (beg) för 600:- inkl. frakt och bildelsebasen från 1200:- inkl. frakt. Man kunde ju till och med passa på att byta lagret bak när man har staget åtkomligt?

Om inte tråden svämmar över av inlägg om att bytet av enbart bussning är rel. enkelt och snabbt så blir det nog ett begagnat stag istället där jag även skiftar baklagret innan staget monteras.. Sedan får jag ju gott om tid att öva bussningsbyte på det demonterade staget om jag skulle vilja det..

Art. nr för staget är: Höger: 30736775, Vänster: 30736776
La ett skampbud(?) på ebay-staget (2005:a) och fick det för 30€ (45€ inkl. frakt). Ett nytt baklager (vkba 6565) inhandlat för 865:- inkl. frakt och 2 bussningar för 200:- inkl. frakt. Kommer att fixa till staget och byta bussning (tar hjälp av en verkstad för att pressa in det) och lagret bak fixar jag själv sedan blir det ett DIY på garageuppfarten att skifta på bilen hoppas jag.
Då var det bytt på bilen. Hade en verkstad till att pressa ut och in bussningen, kostnad 300:-.

Bytet av längsgående "bärarm" på bilen var relativt enkelt, men tog ändå cirkus 2 timmar. Enligt vida så skulle egentligen fjädern bort, men det struntade jag i och det gick bra ändå (Edit: det är den bakre krängningshämmaren som ser till att hålla "uppe" den undre bärarmen, vid tveksamhet, använd en domkraft under bärarmen, alternativt ta bort fjädern. Utan krängningshämmaren monterad så finns inget som håller den undre bärarmen om bulten mellan längsgående bärarm och under bärarm demonteras = skaderisk!!).

Mina arbetsmoment i korta drag.
1. Monterade bort kablar och ledningar som fäster i "bärarmen"
2. Demonterade bromsdetaljer.
3. Demonterade bultarna som håller längsgående bärarm.
4. Lyfte bort den gamla längsgående bärarmen.
5. Började med att skruva i den främre bussningen löst (den som fäster med två skruvar uppåt).
6. För att få bärarmen i rätt läge och komma åt och montera övriga bultar så använde jag en lös domkraft för att trycka upp fjädringen.
7. Monterade alla bultar.
8. Momentdrog bultarna som håller främre bussning, samt övre "camber"-stag (dessa kommer man inte åt med hjulet på plats)
9. Monterade bromsdetaljer.
10. Monterade hjulet och släppte ner bilen och momentdrog övriga bultar.

Det var inte det lättaste att komma åt och momentdra med hjulet på, så därför kommer jag nästa gång (?) modifiera enligt följande.

- Markera "höjd-läget" på stötdämparen med märkpenna eller tejp innan bilen höjs upp.
- Använd det markerade läget på stötdämpare för att trycka upp fjädringen med en domkraft före momentdragning. På så sätt kan man momentdra alla bultar "i rätt läge" utan att hjulet är i vägen Det hade sparat mig 30-40min gissar jag.

I tiden 2h ingick även montering av ett nytt hjullager och en vanlig bromsservice (rengöring, smörjing)

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

Då har jag äntligen tagit mig i kragen […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]