NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaLee
TompaLee skrev:
dali skrev:Att den var helt död och sedan startade efter 20 minuter och har gått bra sedan dess antyder att det kan vara någon form av glappkontakt.

Om det är problem med bränslepumpen så borde startmotorn gå runt, om det är nyckelfel (tändlåsmodulen) så står det i displayen. Om nyckeln gick att vrida runt till startläge så bör det inte vara något problem med kommunikationen mellan nyckeln och datorn, jag antar att det betyder att startspärren inte strular och att det inte är dåligt batteri i nyckeln (om det behövs för kommunikationen, vet ej) eller i bilen.

Om du har nybilsgaranti kvar så är det enklaste att åka förbi närmaste Volvoverkstad och be dem läsa av ev felkoder som lagrats. Ett fel som bara inträffar en gång och inte kan upprepas "på beställning" är inte så lätt att felsöka ... :cry:
Tack dali!

Ska kolla upp detta med närmaste Volvoverkstad....återkommer vad det var för fel.
Snabba ryck!!

Volvo gjorde en felsökning på bilen och hittade inga fel. Vad som hände när den inte startade var att den inte hade kännt igen nycklen i bilen varav den inte strtade. Volvo har tagit bort felet och säger att det inte finns något att gör med tanke på felet inte finns där nu...Känner att man inte kan lita riktigt på bilen igen...Vad ska man göra?
Användarvisningsbild
av C.W.
Hade du nån annan transponder på dig, t.ex. fjärrlås till garaget, nyckelsändare, inpasseringskort (?).
Kan hända att en sådan har skickat signal till tändningen och bilen vägrar starta då den inte kände igen signalen.
Nästa gång du försökte så låg den kanske på annat ställa i bilen och kunde inte störa ut bilens startnyckel.
bara som en idé
:idea:
av TompaLee
C.W. skrev:Hade du nån annan transponder på dig, t.ex. fjärrlås till garaget, nyckelsändare, inpasseringskort (?).
Kan hända att en sådan har skickat signal till tändningen och bilen vägrar starta då den inte kände igen signalen.
Nästa gång du försökte så låg den kanske på annat ställa i bilen och kunde inte störa ut bilens startnyckel.
bara som en idé
:idea:
Inte vad jag kan minnas av...var inne snabbt på ett sjukhus om det nu kan vara massa elektroniska saker som har stört ut nyckeln??
Användarvisningsbild
av #27
TompaLee skrev:
Vad som hände när den inte startade var att den inte hade kännt igen nycklen i bilen varav den inte strtade.
Men då bör de ha varit ett meddelande i displayen??!!!
av TompaLee
#27 skrev:
TompaLee skrev:
Vad som hände när den inte startade var att den inte hade kännt igen nycklen i bilen varav den inte strtade.
Men då bör de ha varit ett meddelande i displayen??!!!
Inte enligt volvo...
av TompaLee
Det hände igen!!

Pratade med en servicekille på Volvo och ska lämna bilen på torsdag. Tveklöst är det tändningslåset som strular så det ska bytas fick jag som svar.

Sen kan man fortsätta att köra denna underbara bil...

Funderar på chippa bilen, håller allt som det ska då?
Användarvisningsbild
av Lilja
Finns en liten myt om att när man sätter i nyckeln och direkt vrider den ända till startläge hinner inte alltid bilen känna igen nyckeln och i värsta fall kan nyckeln avkodas. Därför ska man vrida den till tändning och låta den va i 2 sekunder sen starta. Vet dock inte om det ligger någon sanning i det men man vet aldrig :!:
av TompaLee
Volvo bytte ut tändningslåset på bilen och den har funkat klockrent efter detta. Märker en viss skillnad att det går lättare när man vrider om nyckeln. Nu ska jag bara njuta av denna underbara bil....

Tacksam för svaren!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Lilja skrev:...i värsta fall kan nyckeln avkodas. Därför ska man vrida den till tändning och låta den va i 2 sekunder sen starta. :!:

Hihi...det där lät ganska dumt faktiskt :)
Finns nog ingen möjlighet att nyckeln skulle "avkodas" pga det!
Användarvisningsbild
av Lilja
_lucifer_ skrev:
Lilja skrev:...i värsta fall kan nyckeln avkodas. Därför ska man vrida den till tändning och låta den va i 2 sekunder sen starta. :!:

Hihi...det där lät ganska dumt faktiskt :)
Finns nog ingen möjlighet att nyckeln skulle "avkodas" pga det!
Ingen aning, var något min gamla verkare sa till mig en gång, vet inte om det finns nån sanning i det :P Skrev det i en annan tråd

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]