NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isla
Har fått ett tickande ljud på min V50, årsmodell 2007. Den låter hela tiden och tickandet ökar i takt med att varvtalet på motorn ökar, dvs trycker jag till på gasen, så tickar den fortare. Det tickade bara lite för någon vecka sedan, men nu tycker jag det ökat i ljudnivå. Någon som har tips om vad detta kan vara för något?
av Perra_367
Det blir enklare om du skriver vilken motor det gäller.

Jag antar dock att det gäller 2.0D, och grundtipset blir då att det antingen är spridarna eller svänghjulet som låter.
av Isla
Oj, hoppsan, ja klart det är en fördel. :) Nu hittar jag såklart inte vad det är för modell på den, men är ganska säker på att det är en 1.6D, 109 hk. Är helt säker på att det inte är en 2.0D iaf.

Det enda jag vet är att, han som hittade på den, han sa att, när han tog bort fläktremmen(Tror jag det var), så försvann ljudet. Jag har dock bokat en tid för felsökning, nu, för vågar inte chansa. Vågar knappt köra bilen idag, för den låter så illa och vill inte göra mer skada än som redan finns där. :(
av Perra_367
Från din beskrivning låter vare sig spridare eller svänghjul som tänkbara källor. Förhoppningsvis är det något enklare och billigare, har du prövat att stå och lyssna òm någon annan varvar motorn lite lätt?
av Isla
Tack! Blev väldigt förvånad idag, när jag startade bilen, för att lyssna på ljudet och ljudet var inte där. Då hade jag motorn öppen och det enda jag hade gjort, var att kollat oljenivån. Mysko... In på verkstan i morgon, så får jag förhoppningsvis veta vad som felar.
av Isla
Felet hittat. Var remspännaren och en löprulle som gått sönder. Bytt och klart, så kan hämta min bil igen i morgon. Glad!

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]