NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I helgen löste sig problemet med ryckig gång :-DD :-DD

Problemet var: BRÄNSLEFILTRET..!
Fick tipset här på forumet så ett nytt filter och en oljesug från Jula inhandlades. O herregud vad det gamla filtret så ut. Helt igensatt med svart klägg.
Filtret skulle ha bytts vid kommande service så felet hade väl uppdagats då. Men skönt att lösa problemet själv och slippa betala nån verkstad för felsökningen.
Vilket verktyg köpte du? Antar att det inte var en billig bränsleblåsa eller billig oljesug? :) Nyfiken för att jag snart skall ge mig på det också.
Perra_367 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p977455
Ber trådskaparen om ursäkt för ev OT/trådkapning.

Tack! :)
Så det räcker med den, en stump 8mm slang å en klämma då?
Har du lust att klämma in en bild vart man bör koppla in samt en lätt beskrivning? Aldrig pysslat med bränsledelen tidigare å vill göra rätt från början :D Vore uppskattat.
Absolut, såsom bilden visar. För att få på bränsleslangen så fick jag kapa ursprungsslangen på oljesugen.

Du fäster vakuumsugen (med slangklämman för att få tätt) på den gröna returen som normalt leder överflödigt bränsle tillbaka till tanken, du hittar den precis i anslutning till bränslefilterhållaren.

Vad jag minns så är utförandet identiskt med youtube-klippet i din andra tråd. Jag prövade först med en handpump-blåsa som inte fungerade alls innan jag använda jula-pumpen som funkade perfekt. Har gjort samma procedur på en 07:a och en 08:a.
Perra_367 skrev:Absolut, såsom bilden visar. För att få på bränsleslangen så fick jag kapa ursprungsslangen på oljesugen.

Du fäster vakuumsugen (med slangklämman för att få tätt) på den gröna returen som normalt leder överflödigt bränsle tillbaka till tanken, du hittar den precis i anslutning till bränslefilterhållaren.

Vad jag minns så är utförandet identiskt med youtube-klippet i din andra tråd. Jag prövade först med en handpump-blåsa som inte fungerade alls innan jag använda jula-pumpen som funkade perfekt. Har gjort samma procedur på en 07:a och en 08:a.
Tack så mycket! Inhandlar pumpen på Torsdag. Känns bättre med en sådan är den där bränsleblåsan faktiskt. Då jag kör mer än förr så kommer det snart löna sig att göra allt själv eller iaf det mesta.
Återkommer säkert i min egna tråd sedan på ett eller annat sätt.
Jag köpte en manuell oljesug på Jula.. men den var i svagaste laget. Tog tid att fylla upp filterhållaren och få ur all luft.
En på jobbet tipsade om att suga med tanklocket öppet.. vet inte om det gör nån skillnad på motståndet

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]