NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Goldcom
Min koppling har nu precis rasat vid 7200mil. 13.000kr på icke Volvoverkstad om nu inte försäkringsbolaget hjälper till. Ni som bytt koppling, vad är det som går sönder? Tryckplattan?
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Kan någon som råkat ut för detta berätta vad det är för någon del i kopplingssystemet som orsakar raset? Det måste ju vara ett generellt kvalitetsproblem på dessa bilar som orsakar detta.

Äger själv en V50 D2 MY12 som har rullat 9800 mil. Jag var medveten om att den statistiskt föreliggande risken för kopplingshaveri, när jag köpte bilen, men genomförde ändå affären mot bakgrund av att jag har maskinskadegaranti till bilen är 8 år eller har rullat 15000 mil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Exakt vad som orsakar det har jag ingen koll på, men min hade totalras. Man, som det sades från verkstaden, fick byta allt som hade med kopplingen att göra. Då 6000 mil (det gick på garantin), nu 19300. Bävar för att det kanske händer igen... :shock:
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Jag tror att de sa något om en fjäder (på tryckplattan?). De bytte i alla fall allt inkl slavcylindern. Nu har bilen gått 12.000 mil.
av Crocs
Är det samma koppling på alla v50's typ skiljer det mellan olika motor alternativ? Typ T5?

Samma koppling?

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]