NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hej! Köpte för ca 10 veckor sedan en V50 ifrån 08 med 2.0d. Den har gått 19000 mil och har problem med konstant regenerering. Jag lämnade in den på Bilbolaget Umeå, där jag också köpt den. På dessa 10 veckor har jag kört bilen 7dagar. Nåväl, den har varit inne på verkstad nu i över en månad för bl a konstant regenerering. Men nu när jag fick tillbaka den idag så regenererade den hela vägen hem. Ca 32km. Den slutade efter ca halva sträckan, men började igen inom 30 sekunder.

Jag har Vida och Dice hemma. Vad ska jag kolla efter? Vad ska trycket i partikelfiltret vara?
av dieselputte
andreasw skrev:Kollade trycket med vida, det låg på mellan 0 och 7 hpa på tomgång. Det verkar konstigt?
Står det inte i anvisningarna om mätvärden i Vida vad som skall vara normalt t.ex. innan motorn startas och vid tomgång?

Tyckte jag såg det i morse när de bytte difftryckgivare hos min lokala Volvo verkstad.

Kan dina problem bero på dålig slang mellan partikelfällan och tryckgivaren ? Har de kollat slangstumparna vid filtret?

Finns väl även en tempgivare i partikelfällan som kan orsaka problem med regenerering ? (Har för mig läst det nånstans)
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:
andreasw skrev:Kollade trycket med vida, det låg på mellan 0 och 7 hpa på tomgång. Det verkar konstigt?
Står det inte i anvisningarna om mätvärden i Vida vad som skall vara normalt t.ex. innan motorn startas och vid tomgång?

Tyckte jag såg det i morse när de bytte difftryckgivare hos min lokala Volvo verkstad.

Kan dina problem bero på dålig slang mellan partikelfällan och tryckgivaren ? Har de kollat slangstumparna vid filtret?

Finns väl även en tempgivare i partikelfällan som kan orsaka problem med regenerering ? (Har för mig läst det nånstans)
Jag har ingen aning om vad dom kollat. Det enda jag vet är att det var felkoder på ADM enheten. Tydligen var det dålig jord någonstans, det fanns en fast felkod som inte gick att radera. Men när han hade fixat jordkabeln så fick han bort koden. Kan det vara så att den måste regenerera några gånger innan den blir normal igen? Nu när jag gick ut och provade VIDA så började den regenerera igen... Märkte också en grej, skulle prova köra den med lite högre varv men då ryckte den något kopiöst! Hela bilen började typ studsa när jag låg i 3ans växel och 4000 varv. Direkt jag växlade upp till 6an så kännde man bara dom här smårycken som är vanligt under regenerering. Kan det vara en läckande spridare som orsakar dom kraftiga rycken?

Just det! Stog även att additivnivån va 15/15 och att partikelfiltret var bytt för 3400 mil sedan.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:Kolla lite i de här trådarna, kanske nåt uppslag där.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1012575

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pa#p934024

Att ditt partikelfilter blev bytt för 3400 mil sedan är ingen garanti mot att det inte är fullt, det finns ju billigare filter som bara tycks hålla 3-5000 mil och det kanske är ett sådant de monterat ?
Nej det är klart. Det kan ju också varit så att räknaren bara blev nollad?

Ja ja, ska läsa igenom dom trådarna och se vad som står! Men jag ska ju lämna in bilen igen, det här får dom fixa. Man kan ju inte sälja en bil som måste servas för 15 000 utan att meddela detta. Dock har dom ett stort fet - i intäkter på den här bilen. Det som dom fått göra är följande:

Byta båda strålkastarna fram pga fukt.
Bytt kondensorn till ACn.
Bytt skivor och belägg fram och bak.
Bytt vindruta.
Gjort en service pga för hög oljenivå.
Sen det här med Additivstyrenheten.
Fixat dieselvärmaren, fläktmotor, brännkammare, glödstift mm.

Men det är ju uppenbart att allt inte är fixat ännu. Blir bara så trött att den har varit inne i över en månad sen får man tillbaka en bil som inte är fixad. En del av problemet är att min mekaniker blev sjuk, så verkstadschefen var tydligen ute och provkörde den.... Inga problem sa han. Roligt också att teknikern jag fick hade befattningen "Avancerad Felsökning" :D

Nu är bilen inlämnad igen, får se var det här slutar. Om dom inte skulle få till det skulle dom köpa tillbaka bilen. Dom har verkligen varit tillmötesgående hela vägen. Aldrig behövt åberopa konsumentköplagen heller.

Rent teoretiskt borde klent batteri eller spä[…]

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]