NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har nu åkt runt med min Volvo i snart 2 månader, jag ligger fortfarande inom tidsramen för garantin och är därför observant på saker som inte känns riktigt bra - sen har jag tyvärr en fruktansvärt dålig kunskap kring bilar generellt, så jag tänkte ställa mina funderingar här, om någon känner för att kommentera mina eventuella "fel". Ber även om ursäkt för en vägg av text här...

1. Radion spökar, lärde mig nyligen att radion hade någon inställning så att den bytte till den kanalen där det sändes Nyheter per automatik, tog bort den inställningen för jag tyckte att det störde när radion levde sitt egna liv. Men radion har fortfarande små problem, lyssnar jag på en kanal -> det blir reklam -> byter kanal ett tag -> byter sedan tillbaka till samma kanal - så har den tappat bort frekvensen. Ljudet höjs/sänks kraftigt i ca. 1 sek, skrämmer livet ur mig när jag pendlar till jobbet ibland.

2. Ett svagt metall-ljud som klickar från passagerarsätet när man kör över gupp, vad kan detta vara? Det hörs inte om man inte stänger av fläktar/radio. Men det låter som om någon duttar försiktigt på en bjällra med en liten metallstav.

3. Fönsterrutan vid förarsätet går inte upp fullt (tror jag) tycker mig höra en susande bris komma in.

4. (Detta har hänt en gång) Jag åker med farthållaren igång, börjar känna hur bilen "juckar" lite och sen ser jag hur farthållaren hoppar ur (körde i 100 km/h) så sätter foten på gaspedalen och ska hålla kvar samma hastighet, men märker även då att bilen juckar sig fram och har svårt att hålla en jämn hastighet, bromsar till lite och gasar på - farthållaren fungerar utmärkt, vad hände här?

5. Detta har väl med bromsskivor eller något att göra, men en kraftig vänstersväng i låg hastighet kan generera ett susande ljud, svagt skrik om man så vill.

Har även lite andra grejer som jag funderar på, ska in med bilen på en sista check innan garantin löper ut, vill få bilen i bästa möjliga skick medan det ännu är gratis, speciellt med tanke på min bristfälliga kunskap om bilar redan som det är, haha. Så om någon skulle kunna titta på mina observationer och förklara vad det KAN bero på eller VAD det beror på vore jag ytterst tacksam :)

Yabadabado
jag har en s40 2.4i -05 här är lite tankar från mig

Nr.1
Min radio är typ likadan. om du kör långt kan det bero på att radiostationen byter frekvens, och när du byter tillbaka så går den till den frekvens den är inställd på från början där det då inte sänds något.
som exempel. jag bor i skövde, p3 sänds på 97.5 jag åker ofta till sthlm där p3 sänds på 99.3
trycker jag på trean på radion i sthlm så tar det några ögonblick innan radion fattar att p3 sänds på 99.3 istället för 97.5 som den är inställd på. ibland så lyckas den inte hitta rätt och då får jag ett högt brus i typ 1 sec som du beskriver.
det kanske är så att bilen kom från en annan stad innan du köpte den.
testa att ställa in radiokanalerna på nytt. (när du lyssnar på säg p3 tryck och håll in tex trean tills du hör ett pip)

Nr.2
denna kan jag inte hjälpa dig med. det är ibland väldigt svårt att höra varifrån ett ljud kommer i bilen.
som exempel så körde min kille sin bil (ford focus) och hörde ett ljud från höger bak. han var säker på att det var därifrån. det visade sig vara vänster fram som orsakade ljudet.

Nr.3
gummi listen på insidan av rutan uppe i hörnen kan kana ner lite.
säger inte att detta är felet men värt att testa att trycka upp dem.

Nr.4
detta har jag råkat ut för två gånger. precis samma som du beskriver men det hela fortsatte tills jag startade om bilen.
efter att jag hadde bilen på service där de hittade en brusten slang till vevhusventilationen som jag bytte själv så har jag inte haft det felet något mer.

Nr.5
detta kan jag inte heller hjälpa dig med.
har du testat om det kan vara rattservon som låter? jag vet att min låter lite när jag vrider ratten fullt. dock inte ett skrikande som du skriver. utan mer ett svagt surrande.

har du fler funderingar så fråga på.
boney skrev:jag har en s40 2.4i -05 här är lite tankar från mig

Nr.1
Min radio är typ likadan. om du kör långt kan det bero på att radiostationen byter frekvens, och när du byter tillbaka så går den till den frekvens den är inställd på från början där det då inte sänds något.
som exempel. jag bor i skövde, p3 sänds på 97.5 jag åker ofta till sthlm där p3 sänds på 99.3
trycker jag på trean på radion i sthlm så tar det några ögonblick innan radion fattar att p3 sänds på 99.3 istället för 97.5 som den är inställd på. ibland så lyckas den inte hitta rätt och då får jag ett högt brus i typ 1 sec som du beskriver.
det kanske är så att bilen kom från en annan stad innan du köpte den.
testa att ställa in radiokanalerna på nytt. (när du lyssnar på säg p3 tryck och håll in tex trean tills du hör ett pip)

Nr.2
denna kan jag inte hjälpa dig med. det är ibland väldigt svårt att höra varifrån ett ljud kommer i bilen.
som exempel så körde min kille sin bil (ford focus) och hörde ett ljud från höger bak. han var säker på att det var därifrån. det visade sig vara vänster fram som orsakade ljudet.

Nr.3
gummi listen på insidan av rutan uppe i hörnen kan kana ner lite.
säger inte att detta är felet men värt att testa att trycka upp dem.

Nr.4
detta har jag råkat ut för två gånger. precis samma som du beskriver men det hela fortsatte tills jag startade om bilen.
efter att jag hadde bilen på service där de hittade en brusten slang till vevhusventilationen som jag bytte själv så har jag inte haft det felet något mer.

Nr.5
detta kan jag inte heller hjälpa dig med.
har du testat om det kan vara rattservon som låter? jag vet att min låter lite när jag vrider ratten fullt. dock inte ett skrikande som du skriver. utan mer ett svagt surrande.

har du fler funderingar så fråga på.
Tack för svaren, nu har min bil varit in på verkstan en sista vända innan garantin gick ut, då har man fixat "huvudproblemet" med felkoder, bilen känns något piggare efter detta. Farthållarproblemet kvarstår, ska kolla upp det där med slang till vevhusventilationen - det kanske är det dom felar?!

Fönstret är som det är, går inte att göra något åt tyvärr, och din tes om radion är en mycket mer logisk förklaring än min "spökradio"-förklaring.
Bild
Bild
Andra bilden blev uppochned när jag laddade upp den av någon anledning.
Men såhär såg felet ut som jag hade. Tyvärr så har jag inte artikelnummer på den men den sitter mitt på framsidan av motorn. Du behöver ta bort insuget för att komma åt den om jag minns rätt.

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]