NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har hjälpt mina söner att köpa var sin V50 med 170 hk motorn (5-cyl). Den ena är en 05:a och den andra en 07:a och de har gått ca 26000 mil vardera. Båda bilarna går bra men vid första start så dröjer det lite väl länge innan oljetrycket kommer. Man hör ett rassel som försvinner när oljetrycklampan slocknar(dvs motorsymbolen). Det är precis som när man startar bilen efter att ha bytt olja och filter, med skillnaden att här sker det varje gång bilen stått nåra timmar. Visst har bilarna gått långt men jag har haft Volvo 5:or tidigare som gått uppåt 40000 mil utan att bete sig så här. Men då har ju förstås oljefiltrena varit monterade under oljenivån i oljetråget.

Någon som har liknande problem eller har ideer om vad som är orsak?
Hur lång tid tar det innan den slocknar? Jag har en V70 D5 som det brukar ta 2 till 3 sekunder för lampan att slockna på och jag kan också höra ett lätt slammer från ventilmekanismen under tiden men bara om jag har dörren öppen. Den har varit så sedan jag köpte den och jag har kört 10000 mil med den. Har gått 51000 mil nu. Om jag fattat rätt så är det samma typ av oljefilterhus på dessa bilar och det finns då inget som hindrar oljan från att rinna tillbaka. Filtret töms helt enkelt på olja när motorn står still. Jag var också orolig i början men jag har blivit mer och mer övertygad om att det helt enkelt är normalt.
Har nu kollat följande:
- Oljefilterhus, provtryckt utan anmärkning
- Oljepump, spel kollat 0,25 mm dvs inom tolerans
- Spel ramlager 1, mellan 0,05-0,08 mm dvs inom tolerans(bladmått)
- Oljetryck, varm motor, 2,1 Bar vid tomgång, 5 Bar vid 4000 v/m dvs inom tolerans
- Bytt ut ventil för kolvkylning mot ny i nytt utförande
- Bytt ut oljefilterlock

och resultatet...

= ingen skillnad

Tar en mekarpaus och kör vidare, bilen går ju bra!

Se denna tråd angående kolvkylning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=107770
Det finns exempel där man bytt motor men det har ändå inte blivit någon skillnad. http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... 41#m746571
Detta gällde visserligen en D5 men jag är övertygad om att konstruktionen med oljefilter som byts uppifrån tillåter att filterhuset töms när motorn står stilla. Även min volvo-mekaniker sa att det brukar ta ett par sekunder innan lampan slocknar. Ännu mer övertygad blev jag när jag såg på på klipp på youtube när folk kallstartar sina bilar. (Kollade V70 D5 då det är en sån jag har men om det skulle råka vara nornalt på en V70 men inte på en V50 så får jag ta tillbaka det jag skrivit.)
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]