NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rbudas
Hej!

Jag skulle uppskatta lite hjälp inför mitt planerade bilköp.

Jag har spanat in just denna annons och undrar vad ni andra tycker? Har läst både bra och dåliga kommentarer om Volvos 2.0D motorn, därför vänder jag mig hit!

Vad är viktigt här? Vad ska man fråga bilhandlaren (partikelfilter byte känns viktigast, något annat?)

https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... 2.htm?sa=1

Kortfattat - hade ni köpt denna eller blir det en gamble?
Tack på förhand!
Jag hade spanat in den första bilen (08:an). Provat den, känt efter, känns den fräsch? Hur låter motorn, svarar den bra? Hur ser det ut i motorrum/under motorn. Gått på magkänsla helt enkelt.

Snyggt med "Premium sound" också, skall vara riktigt bra ljud.

Dock så syns revorna i förarsätet vänster sida (ganska vanlig). Går att fixa hos ex. http://www.vinylmakeup.com/ eller att man får tag på en ny sätesklädsel från bildelsbasen eller liknande.

Lycka till!
Kolla att partikelfiltret verkligen är utbytt (inte tvättat!) vid 12k mil och additiv påfyllt vid 18k mil. En volvoverkstad har koll på detta men är den servad på fristående verkstad är det inte säkert att det blir gjort.

Kamremsbyte (mycket dyrt) kommer vid 24.000 mil.
Lövet skrev:Kamremsbyte (mycket dyrt) kommer vid 24.000 mil.
Nja, så dyrt är det väl inte att göra detta vart 10e år eller vart 24e K, finns de som bytt ut till nytt Volvo original för strax över 3000kr, själv gav jag mellan 5-6000kr hos Volvo och fick då bra garanti ifall det skulle bli kamremshaveri. Vid medelsvenssons 1500mil/år är det c 35öre/mil vid det högre priset och låt säga 20öre/mil som lägst. Hinner man köra 24K innan 10 år så ör det inte många ören/mil.

Skall man blicka framåt så lär väl fordonsskatten skjuta iväg en hel del om förslaget till ny formula för utsläppen 2018-2019 går igenom. Gjorde en snabb beräkning ock kom fram till att den landar på mellan 4-5000kr/år från nuvarande 3200, då gäller det att köra mååånga mil per år för att få någon som helst ekonomi.

EDIT; Kan hålla med om att köpa en bil där man får byta kamrem omgående blir "dyr"
Härligt o tack för tipsen! Ringde en tidigare ägare på den första och han rekommenderade starkt att leta vidare - mycket strul med den och mycket pengar delvis pga partikelfiltret och att motorn gick på högvarv för ofta.
-08an har de tagit bort fr annonsen efter att jag ringde och frågade om partikelfiltret och annat känsligt, eller så blev den såld :)
Hur som så ingen bra start med just 'diesel v50isarna' så har nu börjat kika på 1,8 flexi alternativ. Vad har de för problem som motsvarar partikelfiltret i diesel bilarna?
rbudas skrev:Vad har de för problem som motsvarar partikelfiltret i diesel bilarna?
Inga. Det enda "problemet" är att motorn är något trött och varvar mycket i motorvägsfart. En del stör sig mycket på det, andra tycker att det är ok.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]