NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Har en v50 t5 my07 o 13800mil. Har märkt att det kommer ett svagt vinande ljud när man åker. Ljudet uppstår på växel 3,4 o 5 när motorns varvtal ligger på 1500rpm, försvinner när man ökar/sänker varvtalet. Inget vinande ljud på P eller N, endast D.

Annars växlar lådan mjukt och fint, inga felkoder. Bilen alltid servad på Volvo.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av Haddock
Kan vara så att din generator håller på att ge sig. Ett vanligt fel på v50 modellerna och byts ut på löpande band.
Användarvisningsbild
av Flebbe
Haddock skrev:Kan vara så att din generator håller på att ge sig. Ett vanligt fel på v50 modellerna och byts ut på löpande band.
Borde inte ljudet komma hela tiden om det vore generatorn? Nu kommer ju ljudet som sagt endast vid 1500rpm på växel 3,4,5, o försvinner när jag ökar eller sänker varvtalet.

Ljudet kanske mer påminner om ett svagt pipande än vinande.

Användarvisningsbild
av TommyP86
Haddock skrev:Kan vara så att din generator håller på att ge sig. Ett vanligt fel på v50 modellerna och byts ut på löpande band.
Endast 4 cyl, och då speciellt denso.
av Haddock
Flebbe skrev:
Borde inte ljudet komma hela tiden om det vore generatorn? Nu kommer ju ljudet som sagt endast vid 1500rpm på växel 3,4,5, o försvinner när jag ökar eller sänker varvtalet.

Ljudet kanske mer påminner om ett svagt pipande än vinande.

Min generator gick sönder på det viset, ljudet kommer "smygande" och blir tillslut konstant oavsett växel och varvtal. Och du kan enkelt utesluta det genom att lyssna på generatorn om någon trampar på gasen till 1500 rpm. Om du kan identifiera att du har en trasig generator så är ett alternativ att byta den på en gång då den kommer att ge sig inom kort tid. sök på trasig generator v50. Min slutade fungera fem dagar efter att jag hörde oljudet först.
av Haddock
TommyP86 skrev:
Endast 4 cyl, och då speciellt denso.
Min original generator var en denso och byttes ut till en mer kraftfull Bosch generator och är en 4 cyl.
av dieselputte
Kan väl knappast vara generatorn om det inte hörs vid P och N läget. När min Denso hade vinande ljud hördes det hela tiden. Kan inte detta vara relaterat till automatlådan?
Användarvisningsbild
av Flebbe
Tror inte heller att det är generatorn. 1500 i P eller N ger inte något pip. Tror oxå på automatlådan.

Har suttit och kollat runt på diverse forum o det verkar som att volvos automater kan ha lite konstiga ljud för sig. Ljudet låter ju inte som att något är påväg att gå sönder eller så, dock är det lite smått irriterande. Får fråga på nästa service.

Användarvisningsbild
av Flebbe
Nu tror jag att jag har hittat något som kanske gör att det piper! Kollade slangen till vevhusventilationen som går från ventilkåpan till filterhuset, slangen föll typ isär när jag tog i den.. Den var genomrutten..

Blir till att åka till Volvo o beställa ny slang o se om ljudet försvinner.

Någon som vet om slangen är svår att byta?? Ser lite halvtrångt ut, kommer kanske åt mer om man tar loss luftfilter huset?? Sitter en sån där engångsslangklämma, hur får man bort den lättast, funkar med skruvmejsel o svordomar?
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]