- tor 30 jun 2016, 17:21
Du har väl ingen E85-bil? I en sådan är adapteringen en viktig men enkel sak. Det går ut på att när man har bytt bränsle (om man har gjort det) från t.ex bensin till E85, eller tvärtom, så måste styrdatorn få adaptera med det nya bränslet. Det vill säga: Datorn läser av lambdavärdet hela tiden och ställer in sig efter värdena. Detta går till så att man kör ca en kvart eller ett par mil på landsväg - motorväg i 70 - 80 - 90 - 100 km/tim. Då har datorn ställt in sig och man behöver aldrig mer tänka på detta så länge man inte byter bränsle. Man skall aldrig avbryta den här adapteringen i förtid genom att stanna och stänga av motorn. Då börjar datorn om från Noll igen när man startar. Antag då att man har ett sådant körmönster att man bara kör korta körningar på 5 minuter eller så. Då blir ju datorn aldrig adapterad och bilen kommer inte att motsvara förväntningarna.
Nu har du vad jag förstår ingen E85-bil, men du kan ju av någon nu okänd anledning ha fått ett bränsle som inte motsvarar det du har tankat tidigare. Då känner inte styrdatorn igen sig eller bränslet i detta fallet och "slår larm" med motiveringen "Adaptiv Lambdareglering felaktig".
Detta är bara en hypotes från min sida. Felet kan ju vara något helt annat, något fel med styrelektroniken t.ex. Men eftersom jag själv kör på E85 så har jag tittat lite närmare på detta. Så du kanske skulle tala med en verkstad i alla fall. Jag skulle inte köpa en bil där motorlampan lyser. Möjligen att den går lättare att sälja om du har ett klart och tydligt (ärligt) svar på vad det är som felar och t.ex ett bud från en verkstad som har sagt att "Det kostar XXX kr att laga!"