NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er

Bytte framhjulslager för knappt 2,5 år (1.783mil) sedan och nu är det dags igen.. (Låter illa tills jag svänger vänster, då tystnar det..)
Då byttes det till Volvos förbättrade framhjulslager med skydd, som ska hålla bättre än Ford-skiten som sitter på från början.
Bilreparatören säger: Tyvärr så lämnar Volvo bara 1års garanti på sina lager.
Borde inte bilfirman byta detta på någon form av garanti?
Ford-lagren höll i 10.333 mil, och Volvos förbättrade i 1.783 mil... :(

Vad tycker ni?

Mvh//Robban
Tycker snart det är dags att börja protestera lite mera högljutt mot hur dålig kvalitet "premiummärket" Volvo har på vissa delar i sina bilar. Hjullager och generatorer t.ex. verkar vara rena skiten i många fall.
Dessutom är det hutlösa priser hos Volvo på i stort sett allting såväl delar som arbete. Ganska snålt när det gäller goodwill är det också.
Jag har själv kört Volvo i många år och alltid försvarat märket men när man läser här om hur pass mycket fel det är på delar som skall hålla avsevärt längre än de tycks göra blir jag tveksam.
Ett hjullager skall inte vara slut efter 10 000 mil och definitivt inte efter 1 783 mil. Det är bara för dåligt Volvo!
Inga träd växer upp i himlen så lite mera ödmjukhet från Volvos sida skulle nog inte skada.
Nalleman64 skrev:Tycker snart det är dags att börja protestera lite mera högljutt mot hur dålig kvalitet "premiummärket" Volvo har på vissa delar i sina bilar. Hjullager och generatorer t.ex. verkar vara rena skiten i många fall.
Dessutom är det hutlösa priser hos Volvo på i stort sett allting såväl delar som arbete. Ganska snålt när det gäller goodwill är det också.
Jag har själv kört Volvo i många år och alltid försvarat märket men när man läser här om hur pass mycket fel det är på delar som skall hålla avsevärt längre än de tycks göra blir jag tveksam.
Ett hjullager skall inte vara slut efter 10 000 mil och definitivt inte efter 1 783 mil. Det är bara för dåligt Volvo!
Inga träd växer upp i himlen så lite mera ödmjukhet från Volvos sida skulle nog inte skada.
Så länge Volvo har nuvarande framgångar så kan man nog fortsätta att "skita" i kunderna.

Kompaktlager sitter väl snart i varenda bil och samma problem med dålig hållbarhet. VAG har tydligen börjat med det också, börjar en följer flera....

13000 mil och nu tror jag ett framlager är på väg, byter själv.

Viktigt att komplettera med den tätningsring som Volvo "glömt bort" att montera i fabrik. Kanske de även glömde den i TS fall ?

Dåligt lager kan ju bli en sekundär följd av anliggande bromsar med överhettade skivor/nav/lager där hjullagerfettet blir hett och rinner ut.
dieselputte skrev:
Nalleman64 skrev:Tycker snart det är dags att börja protestera lite mera högljutt mot hur dålig kvalitet "premiummärket" Volvo har på vissa delar i sina bilar. Hjullager och generatorer t.ex. verkar vara rena skiten i många fall.
Så länge Volvo har nuvarande framgångar så kan man nog fortsätta att "skita" i kunderna.

Kompaktlager sitter väl snart i varenda bil och samma problem med dålig hållbarhet. VAG har tydligen börjat med det också, börjar en följer flera....

13000 mil och nu tror jag ett framlager är på väg, byter själv.

Viktigt att komplettera med den tätningsring som Volvo "glömt bort" att montera i fabrik. Kanske de även glömde den i TS fall ?

Dåligt lager kan ju bli en sekundär följd av anliggande bromsar med överhettade skivor/nav/lager där hjullagerfettet blir hett och rinner ut.
Ja det är andra tider nu. Hade en 142:a som hade gått 33 500 mil när jag sålde den. Inga hjullager eller generator bytta på den. I det fallet var det mera rosten (och komforten) som knäckte den. :lol:
Det är ju så man tjänar pengar, jag bytte något eller om det var några vid ca 14 000 mil och 8 år, V70/S80 brukar ha lite längre då de ska vara lite mer premium men även de råkar ut för detta vid dessa miltalen/åren. Vad TS råkat ut för låter som ett felmonterat lager, inget rätt monterat kan väl hålla så lite, dags att klaga. På förra bilen byttes till ett lager efter samma som TS, det kom från BDS, bytte till ett likadant, jag kommer efter det inte köpa just lager från BDS.

EDIT: Ford och Volvo gör inga lager men frågan är vad det är för märke. Volvo byter väl dessutom inte enbart lager utan mer kom jag på nu? Dessutom brukar väl vänstersidan ge sig först oavsett märke?
Hej igen
Jag hävdade till bilfirman att enligt Konsumentköplagen är det 3-års reklamationsrätt även på bilreparationer.
Då kom de fram till att de behöver bilen för kontroll av oljudet i framvagnen och ett ev. byte.
Volvo vill sedan ha in hjullagret för reklamationskontroll, är det så att det är ett konstruktionsfel så står Volvo för lagret och firman för arbetet. Om det inte är något "konstruktionsfel" på lagret så får jag stå för kostnaderna själv.
Men det fattar ju alla att det måste vara ett "konstruktionsfel" eller felmontage då jag kör som en pensionär..
Tätningsringen som är med på Volvos lager ska vara monterad i mitt fall..
Vi får se hur det går..
Jag hör av mig igen.

Mvh//Robban
Micce1980 skrev: EDIT: Ford och Volvo gör inga lager men frågan är vad det är för märke. Volvo byter väl dessutom inte enbart lager utan mer kom jag på nu? Dessutom brukar väl vänstersidan ge sig först oavsett märke?
Det satt FAG från fabrik på min , byttes på verkstad i morse eftersom jag inte fick loss den limmade drivknuten. De som bytte sa att de brukar montera FAG och att de bara haft någon som blivit dålig inom ett år. Det ingår även stänkskydd i hjullagersatsen från FAG.

Meken sa samma , att det oftast är vänster som går. Överviktiga förare kanske :roll:
dieselputte skrev:Meken sa samma , att det oftast är vänster som går. Överviktiga förare kanske :roll:
Haha :mrgreen: ja så är det. Nej men man får mer skit och salt in från den sidan på grund av mötande och passerande bilar. I vänstertrafikerade länder lär det vara tvärtom

Hoppas du inte fastnar i en karusell nu bara med ärendet :-)-)

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]