NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt också höger drivaxel! Lätt som en plätt!

Men tror ni inte på fan att det jävla ljudet är kvar ändå!!!!!
OK, det är lite tystare eller ljudet låter annorlunda nu.

Jag lyfte upp båda sidor fram och använde en borrmaskin md trissa.
Körde upp höger framhjul med fart.
= Tyst som i graven

Körde upp vänster framhjul med fart.
= Oljud!! Jag tror mig höra att kulorna rullar inne i lagret.

Körde upp vänster bakhjul med fart.
= Tyst som i graven

Körde upp höger bakhjul med fart.
= Jag hör tickande ljud från lagret men inget "traditionellt" lagerljud.

Då stämmer det med att oljud vid högersväng är vänster lager.

Så här ser oljudshistoriken ut:

1. För två år sedan började det dunka lite lätt i höger fram när jag svängde svagt höger. Folk som åkte med frågade ibland om jag hade fel på höger hjul. Ljudet ökade svagt med tiden för att höras ordentligt i vintras.

2. I vintras började också bilen skorra vid svag högersväng. Det lät som det kom från höger framhjul.

3. Jag bytte hjullager i höger fram. Dunkandet blev svagare och nu flyttade det skorrande ljudet till mitten av bilen.

4. Jag bytte höger fjäder som var av utan skillnad i ljudet.

5. Jag bytte höger drivaxel. Ljudet vid lägre farter försvann men det skorrande ljudet vid högersväng är kvar.

Det skorra ibland också när jag kör rakt fram. Om vägen lutar lite till höger skorrar det mer om den lutar till vänster försvinner ljudet helt, likaså försvinner ljudet helt när jag svänger vänster. Detta tyder mycket tydligt på vänster hjullager. Orsaken till att jag inte trodde det från början var att höger drivaxel tillsammans med höger lager lurade örat att allt ljud kom från höger

åsikt på detta?
Har nu bytt vänster framhjulslager!

Nu, äntligen, är allt oljud borta!

När den går tyst nu hör jag/känner andra ljud jag inte hört/känt tidigare. När jag dra på med bilen i normal körning vibrerar det i bilen. Jag hör också metalliskt "klonkande" ljud när jag frikopplar vid normalt pådrag men inte annars.

Någon sade att det kan vara motorkuddarna, finns det andra förslag?
När bilen står stilla och motorhuven öppen och jag håller på bromsen och kör framåt eller bakåt vrider sig motorn 5-6 cm. åt vardera hållet, är det för mycket eller är det normalt?
Så då har det blivit dags för mitt förstahjullagerbyte @13000 mil , böjade vina lite svagt i c 25 mil, efter jag smällt i ett elakt potthål så började det brumma rejält. Har kanske kört en 30 mil med det oljudet som tilltagit något, nu blir det bara 5 mil till innan bytet.

Köpte Mapco lager för 675 kr, ska bli intressant att se hur länge det håller. Volvo skulle ha 2400kr :-O) för sitt "original" Jag har läst om en del som bytt hos Volvo och deras original har bara hållit 3-5000 mil i en del fall. Köpte hem 2 lager för det högra lär väl gå snart det med.

Köpte Biltemas verktyg , nu väntar jag bara på bakre länkarmsbussningar fram då dessa skall bytas samtidigt.

En annan viktig pryl, Volvos sk stänkskydd till främre hjullagren! Dessa finns inte i lager centralt längre och inget beräknat leverans datum :evil: Har de rentav slutat med dessa?

Kollade med Ford också om det finns till Ford Fikus, är inte ens listat som reservdel i Fords system, så det är nog bara Volvo som har denna.

Ni som monterat dessa skydd, går det att sätta dit detta stänkskydd senare , eller måste det dit innan lagret pressas i ?

Kan man montera det efteråt genom att lossa drivaxeln + spindel så kan man ju montera direkt utan att vänta på skyddet.
dieselputte skrev:Så då har det blivit dags för mitt förstahjullagerbyte @13000 mil , böjade vina lite svagt i c 25 mil, efter jag smällt i ett elakt potthål så började det brumma rejält. Har kanske kört en 30 mil med det oljudet som tilltagit något, nu blir det bara 5 mil till innan bytet.

Köpte Mapco lager för 675 kr, ska bli intressant att se hur länge det håller. Volvo skulle ha 2400kr :-O) för sitt "original" Jag har läst om en del som bytt hos Volvo och deras original har bara hållit 3-5000 mil i en del fall. Köpte hem 2 lager för det högra lär väl gå snart det med.

Köpte Biltemas verktyg , nu väntar jag bara på bakre länkarmsbussningar fram då dessa skall bytas samtidigt.

En annan viktig pryl, Volvos sk stänkskydd till främre hjullagren! Dessa finns inte i lager centralt längre och inget beräknat leverans datum :evil: Har de rentav slutat med dessa?

Kollade med Ford också om det finns till Ford Fikus, är inte ens listat som reservdel i Fords system, så det är nog bara Volvo som har denna.

Ni som monterat dessa skydd, går det att sätta dit detta stänkskydd senare , eller måste det dit innan lagret pressas i ?

Kan man montera det efteråt genom att lossa drivaxeln + spindel så kan man ju montera direkt utan att vänta på skyddet.
Jag använder inte de skydden alls. De lager jag köpt, också Mapco, har en extra gummiring utanför packboxen. När lagret monterats och drivaxeln sätts tillbaka ser man hur denna gummiring tätar mot drivaxeln. Jag tror det räcker så.
I övrigt går det utmärkt att montera tätningen efteråt. Man drar ur drivaxeln ur lagret, monterar tätningen och sätter tillbaka drivaxeln.
Ok, då får det bli komplettering med tätning senare i höst, det är ju det salta stänket på vintern som man vill undvika.

OT: Köpte från Mister-Auto och de verkar skicka prylarna från Tyskland nu, förr skickades det från Lyon, Frankrike och tog ofta 6-7 dagar. Nu tog det 4 dagar och hade nog gått fortare om det inte varit Midsommar helg, paketet fastnade hos Postnord i fredags och låg under helgen. Mr Auto verkar även ha skärpt sig med emballaget jft senaste beställningen. Handlade för över 1000kr så det blev dessutom fraktfritt.
dieselputte skrev:Ok, då får det bli komplettering med tätning senare i höst, det är ju det salta stänket på vintern som man vill undvika.

OT: Köpte från Mister-Auto och de verkar skicka prylarna från Tyskland nu, förr skickades det från Lyon, Frankrike och tog ofta 6-7 dagar. Nu tog det 4 dagar och hade nog gått fortare om det inte varit Midsommar helg, paketet fastnade hos Postnord i fredags och låg under helgen. Mr Auto verkar även ha skärpt sig med emballaget jft senaste beställningen. Handlade för över 1000kr så det blev dessutom fraktfritt.
Jag beställer direkt från Tyskland, brukar ta 3-5 dagar. Jag skall dock titta på Mister-Auto.
dieselputte skrev:Det gick åt skogen, verkar som Volvo använt Konrads kalasklister när de limmade splines i drivaxeln för 9-10 år sedan :twisted: Den sitter så in i satan fast , behöver nog en rejäl avdragare + värma skiten så limmet släpper.
Jasså, de har limmat dina splines. Värma tror jag är den bästa metoden.

Jag har aldrig riktigt förstått varför de limmar splines?
linnar skrev:Jag har aldrig riktigt förstått varför de limmar splines?
Hade ett irriterande distinkt kraftigt mekaniskt klick när jag släppte kopplingen varje gång jag bytte från 1an till back och back till 1an. När man man lagt i 1an en gång och sen lade i den nästa gång utan att ha backat knäppte det inte, bara vid växling 1a-back och back-1an.

Hade samma skit på V70 D5 innan också och då limmades splines via garanti, sen blev det tyst.

Åkte till Volvo med min V50, men de tog inte knäppandet via garanti eftersom det inte ansågs som ett fel. Erbjöd sig att limma för 600 kr och sen blev det tyst, så risken är väl att man får igen oljudet när det är klart.
dieselputte skrev:
linnar skrev:Jag har aldrig riktigt förstått varför de limmar splines?
Hade ett irriterande distinkt kraftigt mekaniskt klick när jag släppte kopplingen varje gång jag bytte från 1an till back och back till 1an. När man man lagt i 1an en gång och sen lade i den nästa gång utan att ha backat knäppte det inte, bara vid växling 1a-back och back-1an.

Hade samma skit på V70 D5 innan också och då limmades splines via garanti, sen blev det tyst.

Åkte till Volvo med min V50, men de tog inte knäppandet via garanti eftersom det inte ansågs som ett fel. Erbjöd sig att limma för 600 kr och sen blev det tyst, så risken är väl att man får igen oljudet när det är klart.
OK!

Det ljudet har jag.
Jag kan inte riktigt förstå varför det kan vara axialspel på drivaxeln när den sitter skruvad inne i lagret? Verkar skruvat 8)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]