- tis 03 maj 2016, 22:23
Nu har jag bytt också höger drivaxel! Lätt som en plätt!
Men tror ni inte på fan att det jävla ljudet är kvar ändå!!!!!
OK, det är lite tystare eller ljudet låter annorlunda nu.
Jag lyfte upp båda sidor fram och använde en borrmaskin md trissa.
Körde upp höger framhjul med fart.
= Tyst som i graven
Körde upp vänster framhjul med fart.
= Oljud!! Jag tror mig höra att kulorna rullar inne i lagret.
Körde upp vänster bakhjul med fart.
= Tyst som i graven
Körde upp höger bakhjul med fart.
= Jag hör tickande ljud från lagret men inget "traditionellt" lagerljud.
Då stämmer det med att oljud vid högersväng är vänster lager.
Så här ser oljudshistoriken ut:
1. För två år sedan började det dunka lite lätt i höger fram när jag svängde svagt höger. Folk som åkte med frågade ibland om jag hade fel på höger hjul. Ljudet ökade svagt med tiden för att höras ordentligt i vintras.
2. I vintras började också bilen skorra vid svag högersväng. Det lät som det kom från höger framhjul.
3. Jag bytte hjullager i höger fram. Dunkandet blev svagare och nu flyttade det skorrande ljudet till mitten av bilen.
4. Jag bytte höger fjäder som var av utan skillnad i ljudet.
5. Jag bytte höger drivaxel. Ljudet vid lägre farter försvann men det skorrande ljudet vid högersväng är kvar.
Det skorra ibland också när jag kör rakt fram. Om vägen lutar lite till höger skorrar det mer om den lutar till vänster försvinner ljudet helt, likaså försvinner ljudet helt när jag svänger vänster. Detta tyder mycket tydligt på vänster hjullager. Orsaken till att jag inte trodde det från början var att höger drivaxel tillsammans med höger lager lurade örat att allt ljud kom från höger
åsikt på detta?
Men tror ni inte på fan att det jävla ljudet är kvar ändå!!!!!
OK, det är lite tystare eller ljudet låter annorlunda nu.
Jag lyfte upp båda sidor fram och använde en borrmaskin md trissa.
Körde upp höger framhjul med fart.
= Tyst som i graven
Körde upp vänster framhjul med fart.
= Oljud!! Jag tror mig höra att kulorna rullar inne i lagret.
Körde upp vänster bakhjul med fart.
= Tyst som i graven
Körde upp höger bakhjul med fart.
= Jag hör tickande ljud från lagret men inget "traditionellt" lagerljud.
Då stämmer det med att oljud vid högersväng är vänster lager.
Så här ser oljudshistoriken ut:
1. För två år sedan började det dunka lite lätt i höger fram när jag svängde svagt höger. Folk som åkte med frågade ibland om jag hade fel på höger hjul. Ljudet ökade svagt med tiden för att höras ordentligt i vintras.
2. I vintras började också bilen skorra vid svag högersväng. Det lät som det kom från höger framhjul.
3. Jag bytte hjullager i höger fram. Dunkandet blev svagare och nu flyttade det skorrande ljudet till mitten av bilen.
4. Jag bytte höger fjäder som var av utan skillnad i ljudet.
5. Jag bytte höger drivaxel. Ljudet vid lägre farter försvann men det skorrande ljudet vid högersväng är kvar.
Det skorra ibland också när jag kör rakt fram. Om vägen lutar lite till höger skorrar det mer om den lutar till vänster försvinner ljudet helt, likaså försvinner ljudet helt när jag svänger vänster. Detta tyder mycket tydligt på vänster hjullager. Orsaken till att jag inte trodde det från början var att höger drivaxel tillsammans med höger lager lurade örat att allt ljud kom från höger
åsikt på detta?