NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av litapålasse
Halloj!

Behöver en fyrhjulsdrivenbil (automat) för att kunna traila min båt lättare då jag tar upp båten efter användning.

Suger denna bil mycket soppa? vet dock inte hur mycket hela ekipaget väger, men båt och motor väger ca 200kg.

Är det klokt att satsa på denna bil som eventuellt dragbil?

// Ni vet den där lasse
av Frohm
låter som en väldigt liten båt? behöver du verkligen en awd bil för det? har en buster m och väger la runt 500kg minst med trailer mm och den rampar vi med fwd.. tror inte awd drar så himla mycket mer så räkna med dryga litern med släp..
Frohm skrev:låter som en väldigt liten båt? behöver du verkligen en awd bil för det? har en buster m och väger la runt 500kg minst med trailer mm och den rampar vi med fwd.. tror inte awd drar så himla mycket mer så räkna med dryga litern med släp..

Det är en kimple heat 450, den är väldigt lätt för sin storlek.. vill köra mindre sjöar med naturramp, därför behöver jag extra drag i bilen. Tack för svar!
av Miinan
Nog dricker den ganska mycket tycker jag iafl .. men med tanke på att det är 4x4 och automat så är litern inne i stan inte så farligt och ca 0.7 landsväg.
Men förutom det så är det en helt oki bil.
Halloj. Jo nog är den törstig, men kul bil! Skön att åka långt i. Jag har en V50 t5 awd 06, utomat. Den drar ca 1,2 stadskörning. Kan komma under litern precis om jag håller hastighetsbegränsningen. Skall dra husvagn i sommar och bävar lite inför den soppanotan. Om det är någon som vet vad dn drar med en normalstor husvagn så är jag nyfiken. //Mange
av Isakare
Har dragit husvagn med många olika bilar, ca en halvliter får man lägga på, men om bilen är svag/har liten motor kan den dra mer, starkare/större motor, mindre. Turbo kan ställa till det om man ligger på lite för mycket så turbon får jobba hela tiden, då drar det soppa.
80 är dessutom en väldigt knepig fart för dom flesta bilar. Nästan alla bilar med automat jag dragit med har legat o växlat upp o ner hela tiden, det är varken bra för lådan eller bränsleförbrukningen, så det kan vara en bra ide att låsa lådan på näst högsta växeln.
Nu har jag inte en V50, men en V40 T4. I 80 eller lägre spärrar jag lådan på 4an, vågar man åka på lite, typ i 100, går det hur fint som helst att åka på 5an. I farter runt 80 drar bilen en dl mer per mil om jag låter lådan växla till 5an.
Nu har ju en V50 0,5 liter större motor än en T4 (mer vridmoment i grunden) så det kanske funkar på den, men prova dig fram, nolla färddatorn och åk några mil, nolla igen och prova med att hacka ner ett hack på lådan.

(5 metersvagn 1300 kg)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]