NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Beror på vad man ska ha den till.
Dra mycket släp eller ligga mycket på motorväg så hade jag nog letat efter en diesel.
Denna är ganska klen och blir surrig i högre hastighet.
Inte så snål som man kanske kan hoppas men OK förbrukning.

Verkar vara bra utrustad så är väl det vanliga att kolla skick, slitdetaljer och så servicarna är utförda som de ska.
Är väl AC, bromsar och hjullager som kan strula. AC:n är väl den del som är dyrast att åtgärda.
Användarvisningsbild
av Micce1980
V50 diesel fungerar ju om du kör så pass att det lönar sig, de är precis som bensin/etanol olika beskattade. Så du får räkna ut om det är lönt. Den där spisen är inte skottsäker men sånär på :) Det är mycket mer sällan problem som dyker upp här med denna motorn än te.x. 1.6d men framförallt 2.0d som spontant oftast verkar krångla av olika anledningar.

Håller med Dede annars

Köper du den så åtgärda:
Bilhandlartexten på skylthållarna
Nyare grillen
Nyare V O L V O texten på bakluckan, eller den med kromkant
så har du fått dig en finfin V50 :wink:
ektorp skrev:fattar inte om det är en hybrid motor eller inte när man läser på transportstyrelsen
Jo så kan man ju säga, etanol eller bensin. Bestäm dig för ett och håll dig till det bränslet, ska du byta så ska bilen rulla ett tag efter bytet så den kan adaptera det nya bränslet. Problem har rapporterats när folk struntat i detta
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
ektorp skrev:är det en ok motor fast den är hybrid
Läs ovan: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: av Micce1980 Idag, 21:37 "Den där spisen är inte skottsäker men sånär på"

Undrade du något annat får du allt utveckla den där meningen :wink:
av Rådlös
Ektorp: Det står 1,8F på bakluckan. Det är en "etanolmotor" eller FFV som det heter på Volvo och Fordspråk. Det innebär att du kan köra på vilket bränsle du vill, läs mer om Adaptering om du skall byta det ena eller andra bränslet. Eller fråga här, vi vet.
FFV står för FlexiFuel Vehicle, och F i beteckningen 1,8F betyder samma sak.
Att Trafikverket inte säger att du kan köra på alternativbränsle beror på att bilen är för gammal för att åtnjuta skatteförmånen som gällde dom fem första åren. Då har den rent byråkratiskt förlorat sin status som miljöbil, men lik förbannat kan du köra på E85 ändå. Det tar inte byråkratin någon notis om.

Ett tillägg: Det har aviserats en skattesänkning på E85 efter sommaren. Hur mycket minns jag inte och vi får hoppas att givna löften fortfarande gäller.
Och ännu ett tillägg: Det är en OK motor, men lite beroende på vad du skall ha den till. Berätta mer så får du mer svar.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]