NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Halå där,

Nu har det blivit dags att byta bromsvätska.
Jag har aldrig gjort det tidigare men det verkar inte vara någon svårare operation att klara av själv, så nu tänkte jag höra med er om ni har några tips? Alla möjliga tips tas tacksamt emot! Tex vilken ordning ni tycker jag ska köra?

Tack på förhand!
av CPM
envariabel skrev:Halå där,

Nu har det blivit dags att byta bromsvätska.
Jag har aldrig gjort det tidigare men det verkar inte vara någon svårare operation att klara av själv, så nu tänkte jag höra med er om ni har några tips? Alla möjliga tips tas tacksamt emot! Tex vilken ordning ni tycker jag ska köra?

Tack på förhand!
Köp en enkel bromsluftare på Biltema eller reservdelsbutiken om du ska göra jobbet själv.

Är man två kan en trampa pedal och den andra efterfylla i behållaren.

Räkna med att åtminstone drygt hälften av Volvos större förpackning går åt.

Spruta rostlösare på nipplarna innan du försöker lossa dem. Ha gärna ett par nya nipplar att byta med om du drar dem fula, men lossa inte med våld. Det är svårt att få loss en en knäckt nippel. (Jag har en skadad nippel som visserligen är tät men som jag ska be att få utbytt vid servicen i sommar.)

F.
av Schmoyoho
CPM: Duger 5-56 eller ska man köra något särskilt medel? Hur länge behöver det verka innan man försöker lossa?
av dieselputte
Schmoyoho skrev:CPM: Duger 5-56 eller ska man köra något särskilt medel? Hur länge behöver det verka innan man försöker lossa?
Ja det duger, men var försiktig så du inte får det på gummidetaljer. Jag brukar spreja på kvällen så får det vara över natten, ger ytterligare en dusch på morgonen och väntar 5 minuter innan jag provar att lossa.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]