NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Ska köpa nya sommardäck men vet inte vilka mått som måste stämma med dom tidigare fälgarna. Har just nu däck av måtten 225/45/R17 som sitter på Volvo original aluminium fälgar.
Vill alltså behålla fälgarna och bara sätta på nya däck på dom.

Så min fråga är vilka mått som måste vara samma som tidigare däcken för att passa dessa fälgar, alla tre måtten eller? Eller kan det första måttet alltså bredden på däcken bytas ut till annan bredd och fortfarande passa dom befintliga fälgarna? Jag antar att åtminstone 45 måttet samt R17 måttet måste vara samma som på gamla däcken, eller?

V50, 2.4, 2005.

Tack på förhand.
Det beror på färgens bredd. Du kan spana in och leta upp din fälg på denna sidan: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... tion_wheel
Vill minnas att Volvo rekommenderar 205/50/17 till alla fälgar till V50 som är 7x17. Jag har den dimension på fälgar som är 7x17.
Tack, jag hittade inte mina fälgar där, kanske för gamla?
Men jag har hittat fälg storleken på mina Volvo fälgar vilka är 7,5 x 17 i fälgstorlek.

Så kan jag ha 50 i profil istället för nuvarande 45 till dessa fälgar?
Samt kan jag ha 205 eller 215 i bredd på dessa fälgar istället för 225 som det är på nuvarande däck?
pavan skrev:Tack, jag hittade inte mina fälgar där, kanske för gamla?
Men jag har hittat fälg storleken på mina Volvo fälgar vilka är 7,5 x 17 i fälgstorlek.

Så kan jag ha 50 i profil istället för nuvarande 45 till dessa fälgar?
Samt kan jag ha 205 eller 215 i bredd på dessa fälgar istället för 225 som det är på nuvarande däck?
Funderar lite på hur dina fälgar ser ut, bild?
Till dessa fälgar, vilka även passar V50, rek. Volvo 215/50/17 alt. 235/45/17.

http://shop.bildeve.se/aluminiumfalg-sa ... c-573.aspx
Japp det vart så att jag nyss fick monterat däck som var 215/50/R17.

Dock märkte jag när jag kom hem på parkeringen att om man mäter från hjulets övre del till den lägsta delen på bilens kaross precis ovanför däcket så är höger sida bak nästan 1 cm närmare karossen än på vänster sida bak, kan dock inte vara säker på att det blivit så efter däckbytet, kan möjligtvis varit så innan?

Vad kan orsaka denna höjd skillnad ? Stötdämparna eller ?
Kolla om fjädern är av på den sidan. Mkt vanligt på v50.
Sierra94 skrev:Kolla om fjädern är av på den sidan. Mkt vanligt på v50.
Jo det får jag ta och kolla, tänkte hissa upp bilen så att man får en bättre översikt.
Är en trasig fjäder något man alltid ser lätt utan att ta bort hjulet, eller är det lika bra att ta bort det direkt?
Tänkte om det kan vara så att en av fjädrarna är sämre och därför befinner sig på en annan nivå?

Kan man rent av med VIDA kolla upp fjädrarnas position etc. ?
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]