NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ögongodis
#1076897
Tjena!
Är ny på forumet här. Hoppas jag postar rätt?
Försökte hitta någon annan tråd med samma bilproblem.
Men kändes otydligt, därför startar jag en ny här.
Men förhoppningar om lite vägledningar och klarhet i det mörka.

Köpte en V50 D2 års 11, i vintras.
Har gått som en klocka fram tills nu, cirka en månad sen.
Låg och körde 150-160 km/h på 3000 varv, 2-3 mil innan mitt liv blev riktigt surt!
Nej jag krockade inte. Men däremot så tappade bilen massa effekt, och varningslampa tändes med texten "Försämrad motorprestanda"
Jag svängde av motorvägen, startade om bilen och sen gick som vanligt igen.
MEN.. Nu återkommer det problemet varje gång jag kör.
Även om jag kör helt normalt (lagligt utan häftiga accelerationer).

Felsökte bilen med en kompis och fick upp felkoden p2002.
Sökt lite på detta och kom fram till att det rör sig om partikelfiltret.
Pratade med Volvoverkstan i stan, och dom gav mig inga tydliga svar. Förvirrade mig bara och gav mig dyra prisförslag..
Lämnade in bilen på en annan verkstad där dom körde ett program med bilen, som ska på något sätt självrensa partikelfiltret.
Vet ej hur.
Men sagt och gjort. Men så fort jag hade kört 1 km från verkstan, så kom problemet tillbaks!
Partikelfiltret var inte igentäppt enligt den verkstan som rensade den.
Men..
Bortkastade pengar i sjön..

En verkstad säger att det kan lika gärna vara bränslefiltret som behöver bytas.
En annan säger att partikelfiltret behöver bytas.
En tredje säger att den årsmodellen behöver inte byta partikelfiltret. Men rensas.
Kan man få ut mer info från den felkoden?

Bilen går trött när lampan tänds.
När man stänger av bilen - stängs den av ryckigt!
Svårt att förklara. Men det känns som att man stänger av en gammal och trött lastbil. Om det säger er något?

Kan man kontrollera givare på något sätt?
Jag sitter inte på miljoner i banken. Annars hade jag lämnat in bilen på volvoverkstan och låtit dom göra det dom ska..
Jag har fått prisförslag på byte av partikelfiltret med en kostnad på 20,000 kr.
Känns lite så där..

Skriver från mobilen. Så ber om ursäkt för lustigheter och otydligheter.
Bara fråga om det är något.
Hoppas på lite hjälp.
Och tack på förhand!
#1076961
Välkommen hit!
Hur långt har bilen gått?

Samma sak hände mig vid 8300 mil (2013-04). Bilen var näst intill okörbar. Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-.
Nu har bilen hått 17800 mil utan några som hellst problem.

Hade filtret bara varit fullt hade följande hänt enligt instruktionsboken:

När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds en gul varningstriangel i instrument-
panelen samt meddelandet SOTFILTER
FULLT SE MANUAL visas i displayen i instru-
mentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20
minuter.
När regenerering är avslutad raderas
varningsmeddelandet automatiskt.
av flub
#1077117
Kolla slangarna! Alltså slangarna som går från partikelfiltret upp till givaren.
Den övre var helt sönder på min, efter slangbytet har bilen gått hur bra som helst.

Se min tråd här, V50 D2, försämrad motorprestanda. Här alltså.

Edit: Vilka slangar.
#1078349
fjohan82 skrev:Välkommen hit!
Hur långt har bilen gått?

Samma sak hände mig vid 8300 mil (2013-04). Bilen var näst intill okörbar. Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-.
Nu har bilen hått 17800 mil utan några som hellst problem.

Hade filtret bara varit fullt hade följande hänt enligt instruktionsboken:

När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds en gul varningstriangel i instrument-
panelen samt meddelandet SOTFILTER
FULLT SE MANUAL visas i displayen i instru-
mentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20
minuter.
När regenerering är avslutad raderas
varningsmeddelandet automatiskt.
Tack och bock!

Bilen har precis passerat 16k mil nu.

Det låter som att jag får boka tid med en Volvo verkstad då. Så dom kan felsöka den ordentligt.
Förhoppningvis är det samma problem som du hade.
Du kom hyfsat billigt undan. Skönt att bilen funkar som den ska än idag!
Tack för svaret!!
#1078350
flub skrev:Kolla slangarna! Alltså slangarna som går från partikelfiltret upp till givaren.
Den övre var helt sönder på min, efter slangbytet har bilen gått hur bra som helst.

Se min tråd här, V50 D2, försämrad motorprestanda. Här alltså.

Edit: Vilka slangar.
Intressant!
Jag ska se om jag kan se över slangarna.
Hur kommer man åt dom slangarna? Via motorrummet eller under bilen?
Ber om ursäkt för min okunskap!
Men tack för svaret!
av flub
#1078705
Ögongodis skrev:
Intressant!
Jag ska se om jag kan se över slangarna.
Hur kommer man åt dom slangarna? Via motorrummet eller under bilen?
Ber om ursäkt för min okunskap!
Men tack för svaret!
Bilden i tråden jag länkade är tagen direkt ovanifrån.
Slangarna går in i partikelfiltret som sitter precis bakom kylarfläktarna.
Var tvungen att demontera lite för att komma åt men har ni en gripklo så prova rucka på slangarna bara.
Sen kollar ni slangarna hela vägen upp till givaren som sitter uppe till höger i motorrummet.

Viljan finns helt säkert, men alla som knatt[…]

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]