NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toplund66
Hej!

Har ett tag haft problem med att den gula motorlampan tänts ibland. Efter att ha läst av felkoder kan jag konstatera att felet sitter i IAT (Intake Air temperature sensor). Felkod P0099 = Temperature Sensor 2 Circuit Intermittent/Erratic.

Tänkte försöka rengöra både sensorn och kontakten till den innan jag (om jag måste) gör ett verkstadsbesök eller byter sensorn själv.

Jag har följt insugningsluften in mot motorn och precis efter luftrenaren sitter en sensor som antagligen är en IAT, den har jag rengjort. Men jag har förstått att det ska finnas en IAT sensor till? Jag har letat men kan inte fatta var den då sitter...

Kan någon hjälpa mig med en beskrivning var den andra IAT-sensorn sitter (om den nu finns någon)?

Volvo V50 D2, modellår 2010.
Lämnade in bilen på verkstad där man vid felsökning konstaterade att IAT behövde bytas. Den beställdes och jag fick en ny verkstadstid där delen byttes. Frid och fröjd :) (trodde jag!).

Men efter ett par dagar började motorvarningslampan lysa igen ?:-/ ... Kollade felkokden själv och den visade samma kod - P0099 ??:-/ ...

Ny tid på verkstaden där det felsöktes och felsöktes... Till slut fann man ett litet brott i en av kablarna som går till/från IAT:n. Brottet fanns i en kabelhärva under batteriet.

Det hela har nu fungerat i några veckor :D

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]