NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knegon
Hej, har köpt en C70 som är utrustad med en form av "reservhjul på burk".
Riktigt reservhjul + domkraft verkar vara tillbehör åtminstone verkar det så när jag kollar i instruktionsboken.
Stämmer detta?
Någon som vet vad det kostar att köpa ett reservhjul-kit?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Finns det en "vanlig reservhjulsbalja, i så fall på skroten. Min tar ca 150 för reservhjul och 60 domkraft. Lämpligen passar ju V50, S40n och C30, kanske fler
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sökte på Instruktionsbok C70n, fann en som kanske är äldre än din http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/5c5d ... p10888.pdf se sid. 178-181

Storleken verkar kallas "T125/85R16 99M" jag vet inte exakt vad det innebär mer än att det är ett 16" med 85 i höjd, lämpligen är 125 bredden(?), kanske någon som kan inflika om det är "typ" ett standardreservhjul?

Ett sådant bör ju passa då manualen även säger:

"Reservhjulet* levereras i en däckpåse som placeras i bagageutrymmets reservhjulsbalja. I däckets mitt finns ett svart skumblock som innehåller domkraft* och nyckel till hjulbultarna. Påsens spännband fästs i två lastöglor på golvet. 1. Lossa de två fästbanden som håller fast däckpåsen i golvet. 2. Öppna dragkedjan i däckpåsen och ta fram verktygen. 3. Lyft reservhjulet ur påsen. Trasigt hjul läggs i däckpåsen och spänns fast med fästband. Var noga med att följa instruk
tionerna på reservhjulspåsen när den återmonteras."

Kanske kan någon inflika här med, hur viktig är påsen(?), spännbanden antar jag är för att cabben inta alls ska kunna ta skada vid en kollision. Men sådana finns ju lite över allt, hade själv inte valt de billigaste på typ Jula dock

PS: Vad är det för årsmodell, vore intressant med en bild och info i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=5475
av knegon
Fick svar från Bilia, reservhjulssats till C70 kostar 2731:- då ingår domkraft, reservhjul, påse, hylsnyckel m.m.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]