NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
Hej,
blev igår hämtad av vägassistans och bärgad till en Bilia verkstad i Stockholm. Bilen har gått 11700 mil och igår så blev den kraftlös, accelerade inte, det gick inte att komma över 3000 varv, och motorlampa tändes med tilhörande text "Motor serv. erfodras"

I dag ringde Bilia mig och förklarar att de nu har tittat på bilen och konstaterat att partikelfiltret behöver bytas. De skulle kunna testa att göra rent det för 2500 SEK, men då det ändå skall bytas i 12000 mila servicen som står för dörren så rekommenderar de att det byts nu direkt. Att enbart byta partikelfilter skulle kosta 12 000 SEK, och en komplett 12000 milaservice skulle gå lös på 19 700 SEK.

Frågan är nu hur man ska agera. Törs man gå på alternativet med rengöring av partikelfiltret och sedan strunta i byte av filtret vid 12000 mil? Behöver filtret bytas egentligen? Borde inte det hålla bra mkt längre än 12000 mil?
av dieselputte
Beror iofs på körschemat man har, men jag kan då säga att fullt partikelfilter innan 12 K har jag inte läst om. Det brukar ofta vara över 14K som de börjar bli fulla, finns de som kört uppemot 19 K innan det blivit fullt. Kör man mycket korta sträckor där motorn inte når full arbetstemp får man sämre livslängd, ideala är körningar där motorn går länge på full arbetstemp.

Att du får larmet kan även bero på felaktig tryckgivare som mäter tryckskillnaden före och efter filtet. Dessa har en tendens att gå sönder. Är själv inne på tredje givaren nu. Kolla med verkstaden så de är säkra på att givaren är hel.

Vid 12K servicen skall även bränslefiltret bytas, eloysvätska skall fyllas på, sen är det de vanliga med olja etc.

12000 kr för att byta filtret är på tok för mycket. Kolla med en annan verkstad.
av roggabear
Kollade med Mekonomen och de byter filtret för 9000 SEK och kan utföra komplett 12000milaservice för 12000 SEK, lutar åt att jag hämtar hem bilen imorgon och låter Mekonomen fortsätta arbetet med felsökning och ev. byte av partikelfilter. Jag ska definitivt be dem kontrollera tryckgivarna först, tack för tipset.
Användarvisningsbild
av SvenB
Frågan är vad du får betala för det arbetet som verkstaden som har bilen nu gjort?
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]