- ons 16 mar 2016, 11:42
#1058586
Hej,
blev igår hämtad av vägassistans och bärgad till en Bilia verkstad i Stockholm. Bilen har gått 11700 mil och igår så blev den kraftlös, accelerade inte, det gick inte att komma över 3000 varv, och motorlampa tändes med tilhörande text "Motor serv. erfodras"
I dag ringde Bilia mig och förklarar att de nu har tittat på bilen och konstaterat att partikelfiltret behöver bytas. De skulle kunna testa att göra rent det för 2500 SEK, men då det ändå skall bytas i 12000 mila servicen som står för dörren så rekommenderar de att det byts nu direkt. Att enbart byta partikelfilter skulle kosta 12 000 SEK, och en komplett 12000 milaservice skulle gå lös på 19 700 SEK.
Frågan är nu hur man ska agera. Törs man gå på alternativet med rengöring av partikelfiltret och sedan strunta i byte av filtret vid 12000 mil? Behöver filtret bytas egentligen? Borde inte det hålla bra mkt längre än 12000 mil?
blev igår hämtad av vägassistans och bärgad till en Bilia verkstad i Stockholm. Bilen har gått 11700 mil och igår så blev den kraftlös, accelerade inte, det gick inte att komma över 3000 varv, och motorlampa tändes med tilhörande text "Motor serv. erfodras"
I dag ringde Bilia mig och förklarar att de nu har tittat på bilen och konstaterat att partikelfiltret behöver bytas. De skulle kunna testa att göra rent det för 2500 SEK, men då det ändå skall bytas i 12000 mila servicen som står för dörren så rekommenderar de att det byts nu direkt. Att enbart byta partikelfilter skulle kosta 12 000 SEK, och en komplett 12000 milaservice skulle gå lös på 19 700 SEK.
Frågan är nu hur man ska agera. Törs man gå på alternativet med rengöring av partikelfiltret och sedan strunta i byte av filtret vid 12000 mil? Behöver filtret bytas egentligen? Borde inte det hålla bra mkt längre än 12000 mil?