NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Bytte kamrem i höstas, men lejde bort det.

Kollade som hastigast i Haynes boken och det enda specialverktyg man behöver är för att låsa remskivorna i rätt läge. Går bra att göra egna verktyg i 8mm rundstål. Står bara att den bit som skall in i svänghjulet måste vara helt plan i den ände som sticks in i hålet.
Man måste låssa på ett motorfäste och se till att ha ett bra ersättande stöd. Remskivan har jag läst nåt om att den kan sitta rejält fast. Man skall även ta bort lägesgivaren vid remskivan.

I övrigt är det väl inte så komplicerat och är man duktig på bilmek grejar man nog detta själv. Jag lejde bort för att jag fick bra garantivillkor på jobbet och om nåt händer med kamremmen inom 1 år slipper jag ev kostnader. Min motor hade bara gått c 12500 mil vid bytet , men rembyte krävdes ändå pga 10 år.

Finns nån här på forumet som bytt själv, kolla via sökfunktionen
av Perra_367
Hej, jag har bytt själv. Det krävs lite meckarvana, tålighet och nerver =).

Tar man det lugnt och försiktigt så löser du det. Som lås-bultar använda jag vanligt borr och en bult. Tips på låsningen i svänghjulet är att måla lite med tippex eller liknande på sprinten så att du vet att den "bottnar". Använd inte låsningarna som mothåll när du skall lossa remskiva eller annat, det kan bli tråkigt, bara för att hålla dem i position.

Remskivan fick jag bort genom "broms-metoden". Växeln i femman, en bräda fick trycka på bromsen, sedan långt moment så släppte bulten fint (kanske inte det snällaste mot svänghjulet, men gissar att momentet från motorn är bra mycket större under vanlig drift så säkert ingen fara). Det finns andra metoder för den modige (typ start-motor - sök på youtube), alternativt en hjuldragare eller också bättre låsningar till svänghjulet (som går på de yttre "tänderna") som tål lite mera moment.

Annars momenten i stora drag.
1. Lossa bulten som håller remskivan (bra om bilen står stadigt)
2. Bort med startmotorn (så att du kommer åt låsningen för svänghjulet).
3. Töm kylvattnet.
4. Bort med allehanda plastskydd som täcker kamremmen.
5. Markera med tippex på ett antal positioner, både på kamremmen och remskivor.
6. Lås med dina sprintar vid kamaxel och svänghjul
sedan så tror jag det är rättframt. Tänk på att inte dra vattenpumpen för hårt, du drar lätt sönder gängorna, minnesbilden säger 10Nm, men helt hundra är jag inte.

Kamremssatser (kamrem, vattenpump mm) finns att köpa via Ebay för en dryg tusenlapp o några hundringar (Continental, Bosch).

Lycka till!

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]