NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AhmatooX
Hej,
Jag har köpt en Volvo V50 1,8F kinetic (125HK) -08.
Har fått höra en massa av folk, att det är skit bilar, dåliga bilar. Mycket problem,. Oc visa säger att det är en bra bil.
Det är en bensin/enanol bil.
Hörde att man ska aldrig tanka etanol?
Vad säger ni?
Bra eller galor bil? Tanka etanol eller inte?
Mvh
Användarvisningsbild
av Dede
Vi har haft vår 09 nu i 1.5 år och är än så länge nöjda. Inga större fel vad vi vet förutom en nyckel där fjärröppningen slutat fungera samt ett broms-OK bak som började läcka.
Kör enbart på bensin då den mest går korta sträckor och man har läst om att en del som kört på etanol fått byta spridare.
Samtidigt är det vissa som utan problem rullat många mil på enbart etanol.
Är väl ingen ekonomisk fördel att köra på etanol längre så om inte miljötänket är stort (om man nu tycker etanol är miljövänligt) så tanka bensin.
Haft vår V50 1.8F Momentum 2008 i 4 år nu, kört strax över 4000 mil enbart på etanol och har inte haft några större problem. Kom ihåg att denna motor sålde som smör när den släpptes - dvs det finns förbannat många som INTE säger varken bu eller bä om bilen samtidigt som majoriteten av de som hörs är de som är missnöjda. För är man nöjd så brukar man ju bara nöja sig med det istället för att basunera ut på ett forum om hur bra bilen är. Så det är lätt att få en negativ bild av motorn av det man läser istället för att förstå att alla bilar är olika och måndagsexemplar finns var man än vänder sig.

Men absolut, det finns ett par "svaga" punkter men det är knappast något unikt.
Om du kommer växla bränsle, se till att köra ordentligt efter att du tankat så bilen hinner adaptera sig och förstå att bränslet är bytt för annars riskerar du problem som att den blir svårstartad, går ryckigt osv. I övrigt, ta hand om bilen och håll service-schemat så ska det nog gå alldeles utmärkt.

Och välkommen till forumet förresten. Passa på att söka lite och läs på om motorn, det finns MYCKET information här från väldigt kunnigt folk som bekräftar och dementerar populära rykten. Bäst av allt är förstås att du bildar dig en egen uppfattning. Jag är jättenöjd med vår 1.8F även om den är lite i tröttaste laget (delvis varför jag tankar etanol, så jag får ut lite mera hk).

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]