NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 1,8F där efter att motorn har startat så går varvet ner väldigt lågt (stannar ibland) för att sedan efter en halv sekund återhämta sig och bli normal igen. Detta är endast vid start i övrig gång är den bra.

Spelar ingen större roll om den är varm eller kall men jag upplever att den dippar lägre och har större risk att stanna när den är kall.

Har även märkt att motorn är svårstartad när det är extremt fuktigt ute.
Någon som har en idé vad det kan vara, kan felen ha med varandra att göra?
Det tror jag inte. Jag har inte haft bilen speciellt länge men den är fullservad på volvo verkstad. och har bara gått 7,5000 mil.
Det är ju separata tändspolar på varje stift så känns konstigt om alla skulle bli dåliga.

Kan tillägga att när den är svårstartad så står den bara å tuggar på startmotorn tills jag ger en hel del gas med foten. Då hoppar den igång snällt
Det där med svårstartad låter som att den är sur. När man trycker ner gaspedalen i botten samtidigt som startmotorn går stänger spridarna av bränsletillförseln så att stiften torkar ut och kan starta. Jag vet inte om den stänger av vid delvis nedtryckt gaspedal.
Kan tänkas att det har med nersurningen att göra, att den dippar efter start?
Jag har en V50f med samma symtom. Går väldigt lågt och orkeslöst på tomgång, men bara vid start. När man väl "fått fart på den" så går den som den ska. När den är så där orkeslös så försöker jag hitta ett läge på gaspedalen som den hoppar igång på, men jag har inte hittat nått sådant läge. Det spelar ingen roll vilket läge jag har på gaspedalen. Efter ett antal sekunder (vilket ibland känns som en evighet) så hoppar den igång till normalt läge.

Hur gick det för dig krolleg? Är problemet löst?
Hur ser körmönstret ut, hinner motorn bli varm innan den stängs av. Dessa motorer (och måånga andra) kan sura ner sig om de körs mest 5-10 min. Då ska det hjälpa att trycka ner gasen (står i manualen) och då ska den starta fint om inte lätt svajjigt någon sekund eller så.

Nu till vad jag tänkt skriva. Jag har en V50 1.8, ej F alltså och kan liiite svagt erinra mig att detta med lite svajjig tomgång kom ett tag innan en luftslang gav upp. Kan vara värt att titta närmare på i alla fall, tydligen inte helt ovanligt att denna ger upp. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +mekonomen

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]