NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roza
Tja, har en V50 2,0D från 2005. som är lite väl törstig,
När bilen blivit varm drar den mellan 0,7-0,8 liter milen,

Jag tror jag läste nån tråd här om nån som kunde koda bort DPF,
Jag har letat men kan inte hitta tråden igen,

Så jag undrar om det är nån här som kan koda bort dpf, alternativt en firma som kan göra det.
Användarvisningsbild
av SvenB
DPF? Du menar alltså partikelfiltret. Det går väl inte att koda bort?
av Lövet
Nej i så fall måste filtret tas bort och ett rör svetsas dit i dess ställe. Sedan programmerar man bort dpf funktionen.

Din bil drar dock mycket bränsle för att filtret är fullt och bilen regenererar hela tiden. Byt filter istället för ett par tusenlappar så löser du det problemet och slipper åka runt som en gammal fiskebåt och spy ut svartrök när du gasar.
av Roza
Jag är väl medveten om att man måste plocka bort DPF och sen koda bort funktionen, det är det jag är ute efter.
Och nej filtret är inte fullt, det byttes sommaren 2015.
Det är nåt annat som är fel, och då anser jag att smidigast är att koda bort funktionen.
Jag vet att det går att göra, och jag vet att andra har gjort det.

Jag undrar vart eller vem som kan göra det.

Skulle uppskatta relevanta svar till min fråga. mvh
av Skunkworkz
Inte svar på din fråga, men håll koll på oljenivån. Är det ingen som kan lägga upp en guide på hur man blir av med partikelfiltret, är väl ok att byta på en hyfsat ny bil men när dom är värda 30000-40000 kr är det ju bara löjligt.
av dieselputte
Skicka PM till signaturen Getsome, har för mig han kan fixa detta. Du måste skicka styrenhet CEM så du kan inte köra bilen under tiden den modifieras.

Men, först lär du nog kolla en del andra saker som kan påverka förbrukningen, läckande spridare, något av spjällen i Y-förgreningen som fastnat i fel läge, kalibrera om EGR ventilen (tror dock inte det är ditt problem, men det kan sänka förbrukningen) , har aldrig hört om det, men kan vara tryckgivaren till partikelfiltret som mäter fel och ger kommando för ständig regenerering.

Nollades partikelfiltret i bilens styrdator när det byttes ? Det är mycket viktigt, annars fortsätter regenereringarna i samma frekvens som innan bytet. Saknas Eolys sker förbränning av sotpartiklar dåligt , eller inte alls vid regenerering.

Slutligen, tänk på att det är straffbart att modifiera avgasrening till det sämre. Är nog bara en tidsfråga innan bilprovning har tillgång till verktyg för att kolla detta.
Användarvisningsbild
av SvenB
Roza skrev: Skulle uppskatta relevanta svar till min fråga.
Nog tyckte jag att du fick relevanta svar på ditt första inlägg. Nu när du har klargjort att du är medveten att du måste ta bort filtret också, har du fått annorlunda svar :wink:
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]