NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
#1049345
Jag har precis köpt en v502.0D 2005 manuell

I bland när man ska starta den så låter det som att motorn ska hoppa ur motorrummet, och det känns i kopplings pedalen om den inte är ner tryckt.
Det man får göra är stänga av den så¨starta om den och den startar utan problem, detta fenomen dycker bara upp i bland

Några förslag?

Har bytt Glödstift
Senast redigerad av 1 Rookkeer, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#1049479
Kolla upp spjällen som sitter i det Y-formade insugningsröret mitt framför motorn, nära huvlåset. Det händer att ett av spjällen där fastnar och då får inte motorn luft så det låter ibland väldigt illa, som den går på 2-3 cylindrar. Ofta när man startar om kan spjället ha släppt. I en del fall är spjället så pass dåligt att det måste ersättas.

Det är min teori om vad som kan orsaka ditt problem. Jag hade liknande ett par gånger för drygt ett år sedan, men det har inte kommit tillbaka.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#1049761
dieselputte skrev:Kolla upp spjällen som sitter i det Y-formade insugningsröret mitt framför motorn, nära huvlåset. Det händer att ett av spjällen där fastnar och då får inte motorn luft så det låter ibland väldigt illa, som den går på 2-3 cylindrar. Ofta när man startar om kan spjället ha släppt. I en del fall är spjället så pass dåligt att det måste ersättas.

Det är min teori om vad som kan orsaka ditt problem. Jag hade liknande ett par gånger för drygt ett år sedan, men det har inte kommit tillbaka.

Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset
av dieselputte
#1049826
Rookkeer skrev: Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset
Här kan du se hur det ser ut
Mn kan nog slipa lite, felet orsakas av att man drar slangklämman för hårt , varvid röret blir lite ovalt. Tänderna i kuggstången från vacuum klockan blir utsliten , det slutar oftast med att hela y-förgreningen måste bytas.

Använd sökfunktionen och skriv in spjällhus, så får du upp några trådar om detta.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#1050737
dieselputte skrev:
Rookkeer skrev: Går det att smörja är det svårt att märka om det är trasigt?
ska kolla upp det tack för tipset
Här kan du se hur det ser ut
Mn kan nog slipa lite, felet orsakas av att man drar slangklämman för hårt , varvid röret blir lite ovalt. Tänderna i kuggstången från vacuum klockan blir utsliten , det slutar oftast med att hela y-förgreningen måste bytas.

Använd sökfunktionen och skriv in spjällhus, så får du upp några trådar om detta.
Nu har jag troligen löst problemet och det var att ena slangen till vacumklockan var utbytt till en vanlig slang som drar i hopp sig, bytte den mot en riktig biltema vacumslang nu går den som satan igen

Tack för all hjälp
av dieselputte
#1050819
Rookkeer skrev: Nu har jag troligen löst problemet och det var att ena slangen till vacumklockan var utbytt till en vanlig slang som drar i hopp sig, bytte den mot en riktig biltema vacumslang nu går den som satan igen

Tack för all hjälp
Slangarna som sitter där far illa av den oljeklegget som bildas. En av slangarna åkte av misstag loss när de bytte min kamrem och då gick bilen dåligt, varvade max 3500 rpm, trodde först att kamremmen hamnat en kugge fel, tur som var för verkstaden, bara att sätta tillbaka slangen och dra åt med ett litet panduitband.

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]