NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#993643
Måste jag byta ok på bägge sidor? eller räcker det med att jag byter det dåliga?
hur gör jag med bromsslangen om jag/vi får loss den från oket? lär väl rinna ut massa bromsvätska?
ska jag klämma åt den på något vis? måste jag köpa en flaska bromsvätska och fylla på i bromsvätskebehållaren efter
det nya oket och slangen är på plats?

mycket frågor.. såhär inför ;)
#993806
Byt bara det oket som är dåligt. Det är skivor och belägg man byter parvis.

Vi kör en film igen. Ingen Volvo men han går ju genom det grundliga.


Är inte riktigt överens med hans luftningsteknik, det är viktigt att man får ut all luft och det kan vara knepigt om man är själv. Han har väl luftat några ok så han har väl känslan i sig men själv är man ju lite ovan ;) Jag är riktigt bra vän med biltemas luftningsslang med backventil som kostar en 50-lapp. Då rör sig inte vätskan tillbaka från flaskan när man släpper bromspedalen som det gör för honom i filmen. När slangen är helt fri från luft så är oket 100% luftat så det är väldigt enkelt för oss nybörjare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017000/

Klämma skadar ju inte att ha på slangen..

Förresten fick jag tummen ur och smorde upp bromsarna igår. Jag tyckte faktiskt att det hade samlats en del smuts i fettet som jag hade på glidpinnarna förra året och de gled lite trögt utan att för den delen ha fastnat. Så nu provar jag utan fett detta år och utvärderar =)
#995028
Jag har ännu inte bytt!
Detta sker förhoppningsvis nu i helgen.
Får hjälp av en kompis förhoppningsvis.

Lite nervös för bromsslangen. Hur man ska ta loss den på bästa sätt.
Antar att polygrip är bra om det inte funkar med någon u-nyckel?
man ska väl egentligen ha någon ringnyckel med öppning för slangen?
vad är det för storlek på själva skruven eller vad man ska kalla det?
klarar man sig utan slangklämma om man ger fan i o trycka på pedalen och har slangen i högläge medans man förbereder inför det nya?
vad är bäst? skruva av slangen med oket lossmonterat eller sittandes på plats?

är det någon givare eller liknande som också ska loss? ser på feltemas bild att det är två hål som det ska i något i.
ett för slangen o den andra vet jag inte?
#1000547
Allting som behövs är inhhandlat.
Bromsok från feltema, glidbultarna med gummiplupparna o silikonfett.
5-56, bromsrengöring, bromsvätska och lutningsgrejen med backventil :)

Frågan är vad är det för hylsa till bromsslangen? tänkte köpa såna där öppna ringnycklar så man slipper slinta o paja skiten.
#1000962
Nu vill jag uppdatera.
Jag och min kompis bytte ok idag.
Allting gick supersmidigt! Det gick för lätt.
Så tänkte nåt måste ju va fel men.. näe :)
Slangen lossnade väldigt lätt, luftningen gick hur bra som helst.
Parkeringsbromsen känns som ny. Inte slapp alls.
Succé!

Så nu kan jag bocka för parkeringsbroms/bromsok.
Nu är det bara stora bromsjobbet kvar och det får volvo fixa.

Vakuumventiler byter jag själv på chansning.
#1049681
Uppdatering kring alla mina fel och problem.
Antisladd/antispinn och magnetventilsproblem är bytta/fixade.
Magnetventilerna köpte jag och bytte själv.
Hydraulikenheten bytte volvo.

Just för tillfället inga fel.. men man vet ju hur det är.. det kommer alltid nya en stund efter man lagat ;)
DennisCA's Volvo 850 -97

Ja man skulle verkligen kunna spara på d&aum[…]

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]