NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Hej,

Nu när min bil var inne på service så fick jag låna en V50 1.6D under en dag. Och för skoj skull så mätte jag upp en sträcka (90km/h) och körde först denna med 1.6D:an, snitt förbrukningen blev då 0.42l/mil.
Senare på eftermiddagen körde jag exakt samma sträcka med samma hastighet med min egen 2.0D och hamnade på 0.49l/mil
Alla siffror från färddatorn.

1.6D:an har 195/65-15" däck
2.0D:an har 205/50-17" däck

Vad man kan konstatera efter en dags körning är att 1.6D:an är snål, betydligt snålare är 2.0D. Dock så vet jag att min förbrukning ökade en hel del när jag slängde på mina sommardäck.
Med samma däck som 1.6D:an har skulle nog skillnaden blivit något mindre.
I övrigt känns 1.6D rätt hyffsad så länge man inte ska göra omkörningar för då är den plågsamt långsam.
av Kevlar
Alltså, det är ju Andra decimalen det slår på och du tycker det är "betydligt snålare"? Jag skulle hellre kalla det för "felmarginal". :(

Finns många olika saker som spelar in ju: vindförhållande, varm/kall motor, vikt på bil (dvs. full/tom tank, last) och inte Minst det du själv angav; däckstorleken/bredden.

Jag tycker det är häpnadsväckande åt andra hållet: att inte 1.6D är snålare än så, jämfört med den notoriskt törstiga 2.0D.

Men tack för infon, nu känns det ju nästan "värt" att man valde den pigga 2.0D istället för snåljåpen! :P

Trevlig helg!
av Kevlar
Förresten whoppi,

Om vi bortser från din mätning i 90 knyck, hur upplevdes annars förbrukningen under hela dagen, alltså blandad körning?

Nyfiken på om det mindre vridmomentet gör han lite snålare vid stadskörning, alltså många start och stopp...

Jag tycker 2.0D är skaplig vid landsväg, men så fort man kör lite ryckigare så sticker förbrukningen om man inte lättar Rejält vid accelerationer (alltså, minskar vridet).
av whoppi
jo säkerligen går det göra en mkt bättre mätning, detta var bara en mätning på ca 1mils körning och endast på 90väg, allaredan rullandes i 90km/h när datorn nollställdes.
Full tank på båda.
AC avstängd på båda
Uppvärmda motorer på båda
1.6D väger 1411kg
2.0D väger 1473kg

För att få mer exakta uppgifter måste man nog köra ca 10mil i lite olika hastigher och med varierad terräng.

Vid körning i stad så ökar alla dieslar mkt jämfört med landsvägskörning. tror inte detta är unikt för volvo.
Även 1.6D ville ha en hel del extra soppa vid stadskörning.

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]