NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KILLEN
Hej!

Med risk för att denna fråga har ställts tidigare, men jag undrar.

Hur hittar jag vilken radiobeteckning jag har på bilen?

Jag har en V50 1,8F Summum -09 med performance radion, så ingen CD växlare eller AUX, har däremot Bluetooth handsfree.

Men skulle vilja veta mer exakt vad radion heter, om det är SC eller HU osv..
Vart hittar jag det?

Tack på förhand!
Kristian
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Vad jag vet så har inte de nya stereo´sarna från volvo något speciellt namn, det man går efter är preformance, high preformance eller premium.
Har jag inte helt fel så heter om det är själva stereon eller cd delen aum. Men jag kan ha fel har inte hört något namn på själva stereon.

Är det orginal Volvo blåtand du har?

Förlåt min nyfikenhet men varför undrar du? något roligt du tänkt göra?
Användarvisningsbild
av svergie2
Modellbeteckning måste dom väl ha? Utåt (mot kund) är det väl Performance etc. Men det måste väl finnas Modellbeteckning? Var denna finns dock vete fan
Användarvisningsbild
av P210
Har aldrig hört/sett någon annat än att systemen kallas Performance/High Performance (HP)/Premium sound (PS)
På huvudenheten står det bara 1CDxxx, där 17A är något löpnummer, nyare apparater är märkta FoMoCo (Ford Motor Company) och made in Japan!

Hur som helst är de omöjliga att flytta från bil till bil då huvudenheten är kodad mot bilens huvudator (CEM) och endast Volvo kan byta den mot en annan (likadan)
Bild
av KILLEN
Mini_ice skrev:Vad jag vet så har inte de nya stereo´sarna från volvo något speciellt namn, det man går efter är preformance, high preformance eller premium.
Har jag inte helt fel så heter om det är själva stereon eller cd delen aum. Men jag kan ha fel har inte hört något namn på själva stereon.

Är det orginal Volvo blåtand du har?

Förlåt min nyfikenhet men varför undrar du? något roligt du tänkt göra?
Sent svar, men..
Orginal blåtand i bilen.

jag undrar då jag letat och hittat prylar man koppla in till stereon för att få AUX, blåtand, minneskortläsare m.m. MEN de funkar bara i äldre volvo bilar innan de blev den flytande instrumentpanelen och de var väl kanske då dom började koda ihop stereon med huvuddatorn.

Så mitt projekt att få in AUX i bilen eller något annat bra verkar vara dömt att misslyckas om jag inte har lust att betala volvo drygt 15-20 000kr
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Sent svar, men..
Orginal blåtand i bilen.

jag undrar då jag letat och hittat prylar man koppla in till stereon för att få AUX, blåtand, minneskortläsare m.m. MEN de funkar bara i äldre volvo bilar innan de blev den flytande instrumentpanelen och de var väl kanske då dom började koda ihop stereon med huvuddatorn.

Så mitt projekt att få in AUX i bilen eller något annat bra verkar vara dömt att misslyckas om jag inte har lust att betala volvo drygt 15-20 000kr

Tyvärr fungerar det inte så i våra bilar att man använder CD växlar uttaget till det mesta. Enklast är en fm mottagare. Eftersom du har en 09a så kan du använda volvos orginalsats för USB och Ipod, men som sagt den är dyr men inte 15-20000. Har du kintec paketet i din bil?
av KILLEN
Mini_ice skrev:
Sent svar, men..
Orginal blåtand i bilen.

Tyvärr fungerar det inte så i våra bilar att man använder CD växlar uttaget till det mesta. Enklast är en fm mottagare. Eftersom du har en 09a så kan du använda volvos orginalsats för USB och Ipod, men som sagt den är dyr men inte 15-20000. Har du kintec paketet i din bil?
Jag har momentum paketet, var inne på Volvo förstod det som på dem att de inte hade något annat sätt än att byta ut hela radion plus datorn i bilen eller vad dem nu gör för att få iordning på det.
Användarvisningsbild
av P210
KILLEN skrev:Jag har momentum paketet, var inne på Volvo förstod det som på dem att de inte hade något annat sätt än att byta ut hela radion plus datorn i bilen eller vad dem nu gör för att få iordning på det.
Jag har en V50 1,8F Summum -09 med performance radion, så ingen CD växlare eller AUX, har däremot Bluetooth handsfree.
Så Volvo har inte föreslagit denna eller säger de att den inte passar? ca 3000kr ger AUX mm för mindre pengar än 15-20000kr.
USB och iPod® Music Interface 08-
Alla audionivåer
Art. nr. Beskrivning
30758237 V50 08-, Ch -479598
S40 08-, Ch -456691 http://shop.bildeve.se/usb-och-ipod-mus ... c-505.aspx

Billigaste alternativet är att köpa en fm-sändare som du kopplar in på antennkabeln, ger full ljudkvalitet;
Bild
En sökning i forumet ger dig mer info:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=104258
"Lös" fm-sändare;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=97540
av KILLEN
P210 skrev:
KILLEN skrev:Jag har momentum paketet, var inne på Volvo förstod det som på dem att de inte hade något annat sätt än att byta ut hela radion plus datorn i bilen eller vad dem nu gör för att få iordning på det.
Så Volvo har inte föreslagit denna eller säger de att den inte passar? ca 3000kr ger AUX mm för mindre pengar än 15-20000kr.
USB och iPod® Music Interface 08-
Alla audionivåer
Art. nr. Beskrivning
30758237 V50 08-, Ch -479598
S40 08-, Ch -456691 http://shop.bildeve.se/usb-och-ipod-mus ... c-505.aspx

Billigaste alternativet är att köpa en fm-sändare som du kopplar in på antennkabeln, ger full ljudkvalitet;
Bild
En sökning i forumet ger dig mer info:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=104258

enligt Volvo fanns det inga som helst möjligheter förutom då det nämnda om 15000kr. Ena volvo butik/verkstad sa även att det inte går alls, nämnde om vad förra butiken sa och de svara nått i stil med att du måste hört fel.

men du har ju gett mkt god info! Tack :D
"Lös" fm-sändare;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=97540

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]