NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Hej,

Under den senaste månaden har jag fått meddelande om att "Antispinnservice erfordras" och att den är tillfälligt avslagen. Det har endast kommit 3 gånger och har märkt att det endast är dem dagarna det har varit riktigt kallt, typ -15 och kallare.

Jag har inte varit ute med VIDA och letat felkoder än, men tänkte höra om det är någon som har en aning om vad det kan vara? Det verkar ju vara relaterat till minusgraderna?

Bilen det gäller är en C30 2.0D.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade samma varning vid start (i varmgarage) någon enstaka gång innan batteriet byttes. Mao så tror jag inte att det var kylan som gjorde det i mitt fall, då den varningen slocknade efter några hundra meters körning i minusgrader.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Det är garanterat batteriets fel. Ladda upp det ordentligt en sväng och kolla om det blir bättre. Det blir spänningsfall i startögonblicket vilket gör att vissa av systemen stängs ner/slås ut tillfälligt. Annars får du byta ut batteriet.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jag har haft samma fenomen nu när det varit så kallt, antisladd erfodras, bromsfel, airbag. Har även kopplat upp bilen i vida och felen ligger aktiva. Detta gör mig lite fundersam när du säger att den tappar batteri i startögonblicket, borde inte de bli en gul prick att det har hänt, inte att det ligger aktiv?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Testa att felsöka genom vida och sen radera felen/återställa. Då ska ju plutten bli grön om felet inte kvarstår. Mitt Vida gör likadant ibland.

Att fel man raderat kvarstår om man kollar tex genom Autocom eller annan diagnos fast man raderat genom Vida nyss.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Tänker inte gå ut och testa i -22 grader men är nog som du säger.
Men då kommer en följd fråga, har kunnat köra värmaren utan problem, borde inte den reagera på dåligt batteri eller fungerar det inte så?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Värmaren slår ifrån vid 11.3 volt och den drar inte på långa vägar lika mkt ström som elstyrservon eller abspumpen när den går.
av envariabel
Sierra94 skrev:Det är garanterat batteriets fel. Ladda upp det ordentligt en sväng och kolla om det blir bättre. Det blir spänningsfall i startögonblicket vilket gör att vissa av systemen stängs ner/slås ut tillfälligt. Annars får du byta ut batteriet.
Tackar, det verkar vara batteriet. Var ute en timme igår och problemet är borta.
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]