NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en liten fundering.

Åkte på att byta svänghjul/tryckplatta/urtrampningslager/koppling på min kära v50 t5 förett halvår sedan.

Nu till min förvåning så har växellådan börjat rassla när jag står på tomgång med kopplingen uppsläppt.
Ljudet existerar inte när jag trycker ner kopplingen, men så fort den är uppe så börjar det att rassla, rasslandet ökar i takt med att jag gasar.
Ska även tillägga att när jag växlar ned från till exempel 3:an till 2:an så kan man höra ett rassel när man släpper upp kopplingen, likaså om jag "krypkör" och släpper upp kopplingen så rasslar det även till då.

Min fråga är om någon här har erfarenheter av detta sen tidigare?
Min chansning är att det skulle vara lagret på ingående axeln i lådan, eller vad tror ni?

Har inga problem med att få i växlarna annars, kan vara lite små grinig när det är kallt.

Vore tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vad du gör beror på vem som gjorde jobbet med kopplingen. Om det var en verkstad som gjorde jobbet borde du ha garanti. Verkstadsnotan borde varit saftig, kanske uppåt 18 000 SEK.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]