NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teddow
Hej,

Har en Volvo V50 - 06 Etanol/Bensin. Den har ibland varit lite tjurig att starta, extremt sällan, kanske 2-3 gånger under ett år, och man har då fått pumpa lite på gasen innan den hoppat igång. Nu, under dom kallaste dagarna i stockholm så stod den parkerad ett par dagar utan att jag körde den och sen dess så vägrar den att starta. Jag bogserade in den till ett värmegarage och hällde i lite Ksprit och fyllde på lite mer bensin. Dagen efter så försökte jag starta den och den hoppade igång efter väldigt många försök, jag stack ut på en vända och efter ett tag så började den hacka som fan, precis som det brukar kännas när den inte tänder ordentligt och så fort jag släppte gaspedalen så dog den. Efter det så har jag inte fått igång den. Idag så var jag inne och köpte nya stift, då mekonomn inte var öppet så fick jag inte tag i några NGK utan det fick bli Brisk P6 från biltema. Jag bytte stiften och hoppades att bilen skulle starta nu, men det gör den inte, den brummar till då och då när jag vrider om tändningen men den vill inte hoppa igång, däremot så efter att den brummar till och dör så slår något igång och bilen börjar låta som fan, jag vet dock inte vad det är som låter.

Någon som känner igen detta? Jag har laddat upp en video på hur det låter nedan:

https://vid.me/Pdy6

Tänkte byta tändspolar också men dom kostar 500kr styck och det känns osannolikt att alla skulle ha dött samtidigt, men bilen borde väl starta om det vore så att bara en eller två spolar var trasiga?

Överväger att lämna in bilen nu då jag inte har något garaget och att felsök/skruva i minus 10 tröttnar man rätt snabbt på.

MVH
Teddow
Användarvisningsbild
av CabBO
Är det bensin eller etanol du har i tanken nu. I våra äldre etanolbilar vi har på arbetet har dom uppmanat oss att köra på bensin under vintertid då bensin klarar kylan mycket bättre än etanolen.
Det är just det du nämner, att bilen blir svårstartad och det blir svårt för etanolen att tända till ordentligt.
Det kan ju också bildas fukt som gör det svårstartat.
av niclas88
Hejsan!!
Jag hade läst av om det finns några felkoder, innan du byter en massa saker! Tror det blir billigast så!

Lycka till! MVH Niclas

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]