NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
xaran skrev:Ursäkta dubbelpost, men det är bättre att sparka lite liv i en gammal tråd än att göra en ny om samma ämne imo. :)

Jag skruvade ner filtret, spolade ut det och nollade "räknaren" samt adaptionen. Efter det så har den konstanta regenereringen försvunnit och jag mätte upp ca 56 mil mellan de två senaste.

Men nu när jag var på väg hem från jobbet så fick jag upp "motorservice erfodras". Jag fick en känsla att meddelandet dök upp i backar och försvann när det vart planare väg. Meddelandet kom och gick 3 gånger. Jag kopplade in och läste av felkoder när jag kom hem och ECM(?) gav en felkod på "faulty particle filter".

Rätta mig nu om jag har fel, men det känns som att enheten tyckte att trycket vart för högt vid hög belastning?

Jag nollade koden och åkte ut på en provrunda och körde i vår lokala "mördarbacke (6 grader lutning i ca 3 km) men fick inte fram felkoden..

56 mil mellan regenerering och en felkod för felaktigt partikelfilter går inte ihop för mig. Är det någon som har åkt på samma problem?
En spontan tanke förmodligen fel, det är ju kallt ute, kan det ha blivit kondens i nån av slangarna till givaren och som frusit till is ? Prova att blåsa ren slangarna.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS