NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MR87
P210 skrev:Korrekt! Och tyvärr ska dessa bilar av någon anledning klankas på, visst fanns det problem med de första årsmodellerna, men många kabelhärvor och fel åtgärdades givetvis av Volvo men tyvärr tycks modellerna blivit något av en hackyckling, mest av folk med förutfattade meningar och de som aldrig ägt någon!
Givetvis kan man inte jämföra varken komfort eller storlek med tex V70 men uttalande som detta hittar du många på detta forum;
Kan ju ochså bero på att det är bilmodeller jag aldrig ens tittat åt, haft V40 och V50 som hyrbilar, och det räckte.
Läs tex den här tråden, där sökte jag efter statiskik som kunde säga om V50 skulle vara så mycket sämre än något annat;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

En sammanfattning nedan för den late, förutom generatorproblem finns inget direkt utmärkande för V50!;
Maskinskador
Volvo V70 II ligger bäst till med en skada per hundra bilar. Även Volvo V50 ligger bra till med två anmälda skador per hundra bilar.
Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada skiljer sig mellan de bilmodeller vi har tittat på. Volvo V50 har den lägsta genomsnittliga kostnaden, tätt följd av Ford Focus. Audi A6 och Audi A4 kostar mest att reparera.

Bromssystem
Den bilmodell som får flest skador på sitt bromssystem är Ford Focus. Men även BMW 3­serien och Volvo V50 drabbas av relativt många skador. Antar att det är bromskivor som slår sig som är den största boven i sammanhanget?

Elektronikskador
Volvo V50 och Ford Focus är de modeller som har flest elektronikfel anmälda. Skador på generator är vanligast.
V50 ligger högst med 20% elektronikskador - därav 15% är generator och ca 3% Startmotor.
Man tackar för infon! när det gäller v50 är det hela serien från 04-12 som har dessa 20,15,3% fel eller kan man se om det gäller den tidigare generationen av v50? typ 04-05-06? att köpa en 10-11-12 borde väl sänka risken extremt mycke vid dessa fel tycker man.
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]