NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Theshawty
Idag när jag skulle hem från jobbet var bilen lite trögare att starta än vanligt, kan batteriet vara dåligt (dålig laddning)? Jag bor rätt nära jobbet (drygt 2km) så batteriet hinner väl inte få tillbaka det starten drog, plus att man nu i vintertider har fullt fläktblås, rutetinare och lite allt möjligt. Jag har inte tillgång till motorvärmare nånstans och heller inget garage / varmgarage att ställa bilen i så den står ute.

Jag är lat och får skylla mig själv, I know, men kan det vara batteriet alltså eller något annat? I så fall får jag plocka ur det och ladda det, inte mer med det. :)

EDIT: Exakt modell på bil är en V50 MY05 2.4i
svergie2 skrev:Antingen plocka ut och ladda eller köra en längre sväng. Kanske en tripp till Elgiganten? Hört att det sälj Apple-prylar där ;)
Hur lång sväng måste man köra? Testade köra runt lite i stan i kanske 20-30 minuter.

Hehe, behöver inga fler Appleprylar bubbis. ;)
Kan vara mycket men batteriet tar ju stryk vid många stsrt/stopp med korta resor. Underhållsladdning är kanon! :)
Kanske kan du ladda bilen med din OPO? :P
timebandit skrev:Kan vara mycket men batteriet tar ju stryk vid många stsrt/stopp med korta resor. Underhållsladdning är kanon! :)
Kanske kan du ladda bilen med din OPO? :P
Har ingen möjlighet att underhållsladda. Enda jag kan göra är att plocka ur batteriet och bära upp det till lägenheten och ladda.

Har ingen OPO/T/X, däremot en iPhone. :)
timebandit skrev:Kan vara mycket men batteriet tar ju stryk vid många stsrt/stopp med korta resor. Underhållsladdning är kanon! :)
Kanske kan du ladda bilen med din OPO? Bild
Opo var det längesedan han hade haha, den hädaren har börjat med iPhone...
Theshawty skrev:
svergie2 skrev:Antingen plocka ut och ladda eller köra en längre sväng. Kanske en tripp till Elgiganten? Hört att det sälj Apple-prylar där ;)
Hur lång sväng måste man köra? Testade köra runt lite i stan i kanske 20-30 minuter.

Hehe, behöver inga fler Appleprylar bubbis. ;)
Det är någon/några timmar, sedan kan bara generatorn ladda till en viss punkt.
Theshawty skrev:
Kanske kan du ladda bilen med din OPO? Bild
Har ingen möjlighet att underhållsladda. Enda jag kan göra är att plocka ur batteriet och bära upp det till lägenheten och ladda.

Har ingen OPO/T/X, däremot en iPhone. :)
Skulle nog tagit upp det i badrummet, ja, med öppet fönster.
Ja då får du nog se till att börja underhållsladda lite då och då eller acceptera och köpa nytt batteri då och då tror jag.

När jag inte hade tillgång till elstolpe tog jag också upp det till hemmet å laddade. Glöm ej att kontrollera cellerna först osv och att det kan bildas gaser.

Du har inte tillgång till el vid tex jobbet? Nu vintertid när värmaren får jobba så underhållsladdar jag då och då för att slippa få batteritorsk igen.

Ja just det ja. Han sålde ju sin till förmån av ett ruttet äpple... Nåja... Hans dåliga beslut drabbar bara honom själv :)
Men trevligt att se en krappe här dock ;)
svergie2 skrev:Skulle nog tagit upp det i badrummet, ja, med öppet fönster.
Har inget fönster i badrummet, det vetter inte utåt. Jag brukar ladda batterierna på balkongen för det är mer eller mindre enda stället det kan stå på.
timebandit skrev:Ja då får du nog se till att börja underhållsladda lite då och då eller acceptera och köpa nytt batteri då och då tror jag.
Får nog göra det. :)
timebandit skrev:När jag inte hade tillgång till elstolpe tog jag också upp det till hemmet å laddade. Glöm ej att kontrollera cellerna först osv och att det kan bildas gaser.
Kan inte kontrollera cellerna för batteriet är ju av typen "underhållsfritt". Gaser bildas väl alltid när man laddar ett bilbatteri? Därför ställer jag ut det på balkongen medan det laddas.
timebandit skrev:Du har inte tillgång till el vid tex jobbet? Nu vintertid när värmaren får jobba så underhållsladdar jag då och då för att slippa få batteritorsk igen.
Nepp, tyvärr. Absolut enda jag kan göra är att plocka upp batteriet och ladda hemma. Hade jag haft elstolpe på jobbet hade detta varit ett ickeproblem. :)
timebandit skrev:Ja just det ja. Han sålde ju sin till förmån av ett ruttet äpple... Nåja... Hans dåliga beslut drabbar bara honom själv :)
Men trevligt att se en krappe här dock ;)
Hehe. ;)
Byte krossad framruta 244 1975

Jag har bytt vindruta på 240 av ungefär[…]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]