NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danbook
Hejsan! har skaffat mig en s40 T5, och upptäckte redan vid provkörningen att det vibrerade lite. Läste på alla forum att det troligtvis var drivaxlarna. Så jag bytte dessa till helt nya! Visserligen inte volvo original och vibrationerna blev värre speciellt vid gaspådrag. Bytte motorfästet som sitter under bilen och på växellådan, men ingen förbättring, kollade motorfästet under batterilådan och den va det inget fel på. Bytte den högra och den va helt slut. Det blev lite bättre men inte helt bra än, såg att länkarmsbussningarna va lite slitna och tror att någon bromsskiva är vind. Bilen är sänkt men inte mycket
Någon som har någon bra idé vad det skulle kunna vara, börjar bli riktigt less på det. Tacksam för svar!!
av Perra_367
Några uppslag:

Vibrationerna värre under gaspådrag säger du, är den helt vibrationsfri om du frirullar?

Vilka hastigheter uppträder vibrationerna mest? Är det knutet till motorvarvtal eller hastighet? Eller enbart under acceleration.

Har du kollat däcken (balansering)? Dra även med handen på över däcken och kolla efter ojämnt slitage? Ok? Hajfenor?

Hade du ur motorfästet (under batterilådan), jag hade torr-sprickor på min som inte var så lätta att se.. Tror att den kan se "OK" ut och trots det ändå vara kass..
av Miinan
Jag fortsätter frågor !!

Känns vibrationerna i hela bilen eller är det i ratten, eller är det som att vibrationerna är som ett "dunk dunk" ljud.
kollat bromsskivorna ?

Nått ja tyckte var märkligt är att du bytte axlar och det vart värre ?!?!
av danbook
Vibrationerna känns i hela bilen. Känns när motorn belastas , men inte när jag frirullar. Känns mest runt 80-90kmh. Jag får se om det blir någon skillnad när jag sätter på vinterdäcken. Jag plockade aldrig ur motorfästet på förarsidan men får kika på det också.
av danbook
Så nu har jag bytt sista motorfästet.
Och bytte även bromsskivor och belägg. Det blev betydligt mycket bättre, är nästan helt fri från vibrationerna. Känns lite runt 160 km/h men tror att det
Kan ha med länkarmsbussningarna att göra, såg att dom va inte så snygga. Får byta dom snart. Tack för alla bra tips!
av Kivikoski
Tror jag har upplevt all vibrationer som går att upplevas :)
1. Vibrationer vid gas pådrag, bytte båda drivaxlarna = problem solved
2. Vibrationer vid inbromsning, bytte bromsskivor och bromsklossar fram = problem solved
3. Vibration vid vanlig körning, ojämnt nötta däck pga fel camber, installerade ställbara camber axlar = problem solved.
4. Vibration vid körning 80-110 km/h , antar att det beror på obalanaserade däck? problem to Be solved.

Antar att det är drivaxlarna om det vibrerar vid gas på drag , ingen billig historia att installera nya..
av Miinan
hur långt har den gått ... svänghjulet ?

Går motorn som den ska i övrigt ? på alla cylindrar ?
Kollade du att drivaxlarna du monterade var "likadana" som dom du tog ner .. längd osv ?
dragit åt allt ?
Kollat drivknutarna ?
B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]

Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]