NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Bilen fortsätter att leverera och variera fel! Har de senaste två veckorna haft klonk-ljud någonstans under bilen, oftast känslan att det kommer i höger framvagn även om det är svårt att spåra ljudet.

Typiska fall är när jag backar/parkerar. Vid smygkörning och rattutslag. Går även att höra ljudet om jag kör över väg-gupp eller ojämnheter i vägen. Ibland är det bara ett litet klonk, men vid vissa fall så är det en rejäl smäll(!) under bilen och jag kan känna någon liten, liten rörelse i bilen.

Har haft av alla hjulen och letat efter glapp och allt sitter bom-fast (sitter relativt nya grejer på bilen: stötdämpare runt om, länkarmarna fram till exempel). Det närmaste jag kommer ljudet är om jag med motorn av rycker ratten snabbt höger-vänster. Då kommer det ett lättare klonkljud från styrväxeln. Jag kan också känna ett "hugg" om jag håller handen på antingen vänster eller höger styrled. Jag kan också få fram det lättare klonkljudet från området vid styrväxeln om jag vrider framdäcken snabbt. Dock så finns det inget synbart eller kännbart (!) glapp mellan rattutslag och däcken. Hjulen/styrningen rör sig synkront med rattutslag.

Bilen styr bra, går rakt fram vid högre fart och har ingen tendens till att slingra sig.

Hade egentligen besiktningstid om c:a en månad, men tidigare-la tiden till igår och nämnde direkt till besiktningsmannen att jag letade klonk i höger framvagn. Hon hittade ingenting.

Har sökt efter liknande fall på nätet och har hittat lite referenser som också pekar mot styrväxeln men då har det gällt andra bilar, har inte hittat referenser från Volvo V50. Någon som känner igen detta och kan verifiera att det är styrväxeln som är boven??

Ny (begagnad) styrväxel går på 2.000:- och sedan en förnyad hjulinställning (1000:-). Plus jobbet att byta (2h på garageuppfarten?). Det bär mig emot!!
Tack för tipset, har hittat källan och det var topp-muttern till stötdämparen som behövde spännas ett halvt varv. Glappet försvann när däcket var obelastat (när jag hade hjulet av för att leta glapp) så det var lite lurigt att hitta.

Jag märkte att det gick att vicka hjulet in-ut (händerna vid klockan 12) när bilen "stod på backen". Drog muttern ett halvt varv och sedan har det varit tyst. Gött!!
Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får i[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]