NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Varför en varning? På ett volvoforum dessutom? De som redan äger en volvo vet vad de gett sig in på :-)

Byter man bil/märke byter man bara problem. Alla märken har sina respektive problem. Men frågar man ägarna så är det "egna" märket alltid världens bästa som aldrig har problem och behöver tankas väldigt sällan :D

Har förövrigt en 05:ans v50 2.0d som gått 39000 mil nu. Servar och lagar den själv och tycker nästan synd om folk som inte kan skruva själv och får betala för dyra verkstadsbesök.
av Gustav40
Finns ju alltid leasing iaf du vill slippa problem i framtiden, bara kasta in bilen på verkstaden och få en lånebil, kostar lite mer vad jag har läst men ibland kanske det är värt det?
av MatsO
Skivor fram - garanti bilen under 2 år
Kondensor - ja, bytt på goodwill 1500 för felsökning istället för 12K reparation
Strålkastare - ok så här långt
Användarvisningsbild
av Micce1980
Man får ju tala ur sina egna upplevelser så klart. Har med bytt slitdelar på min V50 (1.8 ej F, MY06) samt ac och idag slangen till vevhushusventilationen och petat med kontakten i a-stolpen, det sista fixades snabbt. Ac, slangen och a-stolpen har varit modellspecifika och inte helt oväntade, tack vare detta forum visste jag att ac mycket väl kan gå sönder, därav prutade jag röv-n av mig vid köpet, :)

Vad det gäller dina slitdelar, hjullager och skivor kommer de att behövas bytas förr eller senare, du har i vilket fall haft otur anser jag då de inträffat så pass tidigt efter varandra. Samt att din verkstad enl. mig tar överpriser men det är ju inte allas intresse att beställa delar på nätet och byta själv eller få hjälp av en billigare verkstad att sätta dit ens beställda delar.

Det gläder mig iaf att du var nöjd med Volvo. Det är dock inte alltid en trevlig resa att köpa en bil, vill man ha ett så problemfritt ägande som möjligt eller iaf kunskap om vad som kan vänta får man sätta sig in i ämnet och det kräver trots allt tid.

"Tyvärr" hade det som skrivits och trots din vilja att sälja bilen varit ett bra exemplar att äga nu, Kanske ångrar du dig, kanske inte men det är ju inget att bry sig om nu.
av euro0192
Lövet skrev:Tyvärr köpte du en bil som hade flera normala slitrelaterade reparationer förestående. Det bästa du kunde gjort var att behålla bilen i 5 år istället så hade du haft "nytta" av reparationerna du gjorde. Nu tillföll de nästa ägare istället. Denne kommer säkert tycka V50 är en alldeles utmärkt bil eftersom han inte behöver laga någonting på flera år...

Du hade lite otur men hade också kanske lite dåligt tålamod, då blir det så här ibland. Det har egentligen inget med själva bilen att göra.
Samtidigt är det så att har man gjort ett ex antal reparationer och lagt ner mycket pengar på det så tänker man: "När kommer nästa stora omkostnad?"
Redan efter första reparationen av hjullagret kände jag "nej vafan har man köpt för skit. Ska jag verkligen behålla den?". Så där tänkte jag varje gång jag hade den inne, och när man två dagar efter att man haft den inne på service och bytt bromsskivor för 8000:- så blir det fel på AC:n som kommer att kosta uppåt 20000kr. Tror det skulle vara många vid det här laget som tänkt samma sak som jag.
Att det inte skulle ha med bilen att göra kan man fundera vidare på. Jag kör alltid lagligt, tvättar och sköter om bilen OFTA och lämnar alltid in den på service. Till och med en gång för mycket på just denna modell och alltid hos en auktoriserad volvoverkstad.
av euro0192
Sierra94 skrev:Varför en varning? På ett volvoforum dessutom? De som redan äger en volvo vet vad de gett sig in på :-)

Byter man bil/märke byter man bara problem. Alla märken har sina respektive problem. Men frågar man ägarna så är det "egna" märket alltid världens bästa som aldrig har problem och behöver tankas väldigt sällan :D

Har förövrigt en 05:ans v50 2.0d som gått 39000 mil nu. Servar och lagar den själv och tycker nästan synd om folk som inte kan skruva själv och får betala för dyra verkstadsbesök.

Det var bara av ren omtänksamhet att dela med sig av erfarenheterna som man haft med sin modell. En liten påminnelse om vad man bör vara extra noga med att kolla på dessa modeller om man ev. skulle vilja köpa en.

Jag har ägt 3 tidigare Volvomodeller:
Volvo S40 2.0T -98
Volvo S40 1.6 -05
Volvo V70 2.4 -05

Sammanlagt 4 volvomodeller, och av de tre tidigare jag har ägt så har dessa inte ens varit i närheten av dom omkostnader jag hade på denna S40!
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
Förstår den där frustrationen vid svindyra kostnadsförslag där det känns som verkstaden lurar röven av en så fort man frågar nåt. Det är många gånger just det dom gör - lurar och bedrar en för att försvara sitt skitiga jobb inför dem själva och frun. Man kan själv göra ganska mycket men som alltid det krävs verktyg, tid, intresse och lokaliteter. Som vi många hemma mekare säger, jag har också bra betalt när jag mekar med min bil själv. Oftast är det sant men ibland kan egna hemma jobben ta så mycket tid, kraft så det kan vara värt att få jobbet gjort. Då blir problemet i stället att hitta någon som gör jobbet till ett vettigt pris och gör det snyggt och bra.
Det är verkligen brist på de riktigt duktiga mekanikerna idag.

Ville ge min syn på din beskrivning av AC problemet med din S40. Verktyg som behövs för att göra en sådan pass avancerad renovering av AC är inte mera är några tusen, manometerställ 1000:-, vacuumpump 1000:-, nålar, R134A gas, olja, kranar m.m. kanske blir 1000:- till en del köpta begagnat. De delar man byter, om det inte är kompressor också hamnar kanske på 3000:- nya och då tog jag i. Det måste till en del läsning och studier för att få ihop grejorna på ett tätt vis och allt i rätt ordning. Det är där ett stort mått av intresse och tålamod måste till. Jag vill påstå att man kan helt realistiskt ha betalt ca. 4000-6000:- i sparade pengar för en sådan reparation och dessutom få betalt för verktyg.

Det jag ville komma till är att ett AC fel på bilen ger ofta oro. Det känns för svårt att ge sig på då många får för sig att det är så farligt och svårt att hålla på med. Faktum är att tekniken är ganska enkel. Har man skyddsutrustning på sig vid kylarbeten så kan det inte hända så mycket.
av dongan
Har själv haft en rätt kostam sommar med vår v50 drive-09.
Började med att motorlampan tändes, visade sig vara partikelfilter som var täppt.
Visste att det skulle komma förr eller senare då vi hoppade över byte vid 12000, bytte vid 16500.
Och för en vecka sedan åkte vi in med bilen då vi haft ett morrande ljud från framvagnen.
Var båda hjullagren som var slut, det ena ramlade sönder vid demontering.
Annars har det bara varit service sen vi köpte den för 4år och 8500mil sedan.
Och byte av bil dröjer ett tag, ska snart få barn nummer 3.
Har redan köpt babyskydd och det funkar att ha alla 3 barn bak med nytillskottet i mitten.
av tdeimos
Det här med att "alla bilar har problem" hör jag ganska ofta och det är på ett vis sant. Men däremot så kan man öka sannolikheten för att hitta en felfri bil genom att välja vissa typer av märken/modell. Och i den kategorin hamnar inte nyare Volvo av någon modell. Jag köpte en gammal corolla från 2001 av en bekant som vi ska ha som krångelfri andrabil och på 14 år och 12500 mil har hon bytt bromsskivor, belägg och bromsbackar. Utöver detta endast service. Få bilar som är så enkla och rubusta som Corolla. (Jag har ägt 4 stycken och kört ca 15 000 mil utan fel, alla bilar över 10 år gamla så det är inte bara rykten utan delvis egen erfarenhet). Så visst finns det "felfria" bilar även fast corolla såklart också har fel, men risken är påfallande lite att råka ut för dessa. Generellt så ligger japanska bilar i denna kategori men det finns också undantag här så det krävs lite efterforskningar. Till och med Toyota har problem med vissa modeller.

Det finns "felfria" V50 också. Vi har kört 6000 mil nu i vår -06a och den har fungerat klanderfritt så när på ett par bärarmar och 2 bromsok. Över förväntan i mitt tycke. Saker jag köpt på nätet och bytt själv så inga större kostnader. Nu har jag dålig koll på dokumentationen på vår bil så det är möjligt att halva bilen var utbytt de första 7 åren och tidigare ägare tröttnade precis som TS. Vilket jag som andraägare nu sår frukt av.

Jag tycker det var förhastat att byta bort din bil TS nu när du kommit till rätta med så många vanliga V50-fel. Köper du nu en till V50 så är risken relativt hög att råka ut för samma sak igen. I ditt fall skulle jag titta på annat märke/modell med bättre statistik på modellrelaterade fel för att på nått vis minskar risken för att åka på fler smällar.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]