Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Min sambo har fått jobb i grannkommunen och de dagar det inte går någon passande buss behöver hon köra bil 4-5 mil enkel resa.
Vi har därför börjat fundera på att montera extraljus på bilen... okej jag skall väl erkänna att jag också tycker det är kul att köpa nåt till bilen, och har nu fått ett bra argument. :wink:

Har kollat runt lite och det finns ju massor att välja på.

Halogen:
+Billiga
-Drar mycket ström
-Gulaktigt ljus

Xenon:
+Starkt ljus
+Vitt ljus
-Lång uppstartstid
-Dyra

LED: Ganska ny teknik för extraljus tror jag.
+Låg energiförbrukning
+Vitt ljus
+Tänder snabbt
+Man slipper byta lampor?
-Man kan inte byta lampa om leden skulle gå sönder?
-Dyra

Fyll gärna på med fler plus och minus eller säg till om jag har fel.
Är nyfiken på LED. Någon som har några LED-extraljus?
Dessa verkar prisvärda: http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelys ... -pack.html 3495:- för 3st
Jämfört med tex. Hellas: http://www.bilupplysningen.se/hella-luminator-led/365-0 4795:- för 1st = 14385:- för 3st :shock:
av osla
själv kör jag 5 xenonkonverterade bosch big knick, och tycker det lyser ganska bra. själv tror jag intepå led eftersom dom inte har någon riktig reflektor, dom led jag sett är mer som arbetsbelysning, lyser bra men inte långt. ska man ha bästa ljuset för rimligast kostnad så tror jag på nbb xenonkonverterade, då har du 3 st för samma pris som luminatorerna kostar per st. nu har jag inte sett hur luminatorerna lyser, min morbror har monterat 2 på sin cr-v och har tänkt åka och se hur dom lyser nu någon helg och så ska jag jämföra med mina xenon konverterade knickare
av Mobbe
LED är det energieffektivaste som jag tror kommer att ta över även på fordonssidan. Men i dagsläget är det inte prisvärt jämfört med halogen eller xenon. Lumen per krona.
Ett par av de bästa Halogenstrålkastarna duger för de flesta som anpassar farten efter omständligheterna och är i dagsläget det billigaste utan tvekan. Med Xenon får du bättre ljus men minst till det dubbla priset.
av Nibbe
Xenon behöver inte ha lång uppstartstid om du köper ett "bra" kit.
Det jag har i min V40 tar någon sekund på första tändningen om det är svinigt kallt, vid möten är det ingen märkbar skillnad.
Jag rekommenderar att xenonkonvertera hellyset i första hand, räcker inte det så släng på några extralysen :)
Personligen tycker jag xenon ger ett skönare ljus än halogen.
av Lövet
Automotorsport har precis gjort extraljustest - finns på deras hemsida. Mycket nyttigt i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En stor fördel med LED är ju att de inte ger så mycket värme, Därför kan man trycka ihop dem i en liten smal ljusramp som fungerar att montera snyggt i dagens moderna bilfronter. Det finns ju ramper med långa och smala ljusbilder som inte är av "arbetsstrålkastare typ"
av osla
VolvoB20 skrev:En stor fördel med LED är ju att de inte ger så mycket värme, Därför kan man trycka ihop dem i en liten smal ljusramp som fungerar att montera snyggt i dagens moderna bilfronter. Det finns ju ramper med långa och smala ljusbilder som inte är av "arbetsstrålkastare typ"
är ju också ett problem då det inte smälter bort snön på glaset
LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &a[…]

Uppföljning: Åkte till Euromaster p&ar[…]

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]