Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av VOLVOLAST4EVER
Vilket dieselbränsle är bäst och vad skall man undvika? Gäller till nyare motorer . Vill undvika fullt bränslefilter förtidigt men samtidigt få mest effekt ur motorn. Nya MILES från statiol -bra? Kom gärna med tips och förslag för bästa "dieseldrift"
Användarvisningsbild
av kvantskum
Allt utan RME. Sky det som pesten.
Statoil Miles RME-inblandning ska visst vara en av de högre, så det skulle i alla fall jag inte välja.
av Dpblad
Gammal hederlig FAME-fri båtdiesel (Mk1), inhandlad från din närmaste marina, är vad jag rent logiskt skulle gå på om jag var ute efter kvalitetsdiesel. Köper du istället >1m3 från tankbil har du såklart andra möjligheter att ställa kvalitetskrav.
Användarvisningsbild
av joel80
Dumt att köpa 1000liter om man inte kör sjukt mycket. Diesel är en färskvara.. mår inte bra av att bli stående ett halvår.
Användarvisningsbild
av crumpets
Preem evolution diesel. Talldieseln är inte FAME utan HVO. Jag vet inte den exakta skillnaden, men jag vet att jag hört om enormt mycket problem med kontaminerad FAME, samt hög sotproduktion på FAME. HVO har jag aldrig hört några problem med alls.
av Dpblad
http://evolution.preem.se/evolution-diesel
"7% inblamdning av RME" - utöver "talloljan"- nej tack!
Verkar tyvärr inte som att kvalitet och miljö går att kombinera i detta fall. Den stora skillnaden är ju dock lagringsbeständigheten. Det är detta som gör att det fortfarande går att köpa icke-låginblandad diesel till båtar eller reservkraftverk.
Rena tankar, normal förbrukning (1500-3000mil/år) går 1m3 åt innan det blir problem med mikrobtillväxt. För FAME 5-7% är det däremot tveksamt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur många har ärligt talat problem med 7% inblandning? Jag har förvisso bara erfarenhet från tunga fordon men i vår testfordonsflotta har jag aldrig hört talas om problem med låginblandad RME. Har till och med personligen låtit dunkar med 7%ig stå i månader för att sedan använda dem helt utan problem.
Högprocenting fame däremot har jag mer eller mindre bara hört jämmer och elände om...
Användarvisningsbild
av Jago
Jag har nu kört på ren Rme i tre månader utan några som helst problem. Dock märker man av att det har ett lägre energiinnehåll, då bilen är något slöare och drar ca tre dl mer per 100km. Startar och går normalt, låter inte onormalt och värmaren fungerar.
av hamre
Dpblad skrev:http://evolution.preem.se/evolution-diesel
"7% inblamdning av RME" - utöver "talloljan"- nej tack!
Verkar tyvärr inte som att kvalitet och miljö går att kombinera i detta fall. Den stora skillnaden är ju dock lagringsbeständigheten. Det är detta som gör att det fortfarande går att köpa icke-låginblandad diesel till båtar eller reservkraftverk.
Rena tankar, normal förbrukning (1500-3000mil/år) går 1m3 åt innan det blir problem med mikrobtillväxt. För FAME 5-7% är det däremot tveksamt.
På mitt jobb tankar vi 20 bussar på preem ACP utan några som helst problem än så länge. Tankar även min bil på preem då vi har rabatt genom jobbet och inte märkt av några problem alls med preem's diesel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]