Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 9070
Jag personligen tycker att detta är bra. Det ska svida att göra fel. För varför ska en ensamstående förlora 10% av sin inkomst för ett brott samtidigt som en multimiljonär (som rent ut sagt skiter ut pengar) kan göra dessa brott utan att det känns i hens plånbok. Tycker även att vi ska ha som i England att en bil utan försäkring kan konfiskeras tills försäkringen betalats, annars så skrotas bilen
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker alla skall jobba utan lön också får alla lika mycket pengar av staten varje vecka....
Användarvisningsbild
av SvenB
9070 skrev:Jag personligen tycker att detta är bra. Det ska svida att göra fel. För varför ska en ensamstående förlora 10% av sin inkomst för ett brott samtidigt som en multimiljonär (som rent ut sagt skiter ut pengar) kan göra dessa brott utan att det känns i hens plånbok.
Nu är det trafikbrott det rör sig om. Har man inte råd med något, som för den ensamstående, så får man låta bli. Man får hålla sig i skinnet, annars svider det. Övriga böter i Sverige, dagsböter, är i högsta grad inkomsbaserade.
Användarvisningsbild
av joel80
Varför ska det vara ens ekonomiska status som ska bestämma om du kan köra för fort utan kännbart straff eller inte? Nej jag tycker det är helt rätt att styra det till inkomst.. hur minikostnaden och maxkostnaden ska sättas kan diskuteras.
Att tycka att höginkomsttagare har "rätt" till att begå trafikbrott utan att det ska kännas (som det är idag) är en väldigt konstig syn på rättssamhället. Vad skiljer ett sånt brott från nått annat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Borde man också bestämma fängelsestraffens längd beroende på hur den intagnes fritid värderas, är den värd mer för en familjefar än en ensamstående?
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, man kan diskutera vad "lika inför lagen" egentligen innebär: om det innebär att man ska betala lika stor summa (nominellt) eller om man ska betala så att det blir lika kännbart (proportionellt till inkomsten)?

Man kan ju fundera om den som ska betala 2 miljoner i böter verkligen kommer att göra det, eller om den personen tycker att det skulle vara bäst att på plats komma överens med polisen om vilket belopp som ska gälla för att lappen med boten ska rivas... (Nu skulle ju jag aldrig hamna i den sitsen, eftersom jag inte skulle köra mot rött och ej eller skulle få en bot på 2 miljoner om jag av misstag skulle göra det!) Är man lika inför lagen då?

Och om man inte har någon inkomst alls, blir det då fritt fram att köra mot rött??
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:Borde man också bestämma fängelsestraffens längd beroende på hur den intagnes fritid värderas, är den värd mer för en familjefar än en ensamstående?
Nej, frihet är svårt att värdera, men inkomst är lätt. Det är därför vi redan idag har ett fullt fungerande rättsystem där böter delas ut i form av dagsbot, som är inkomstrelaterad. Att det också borde införas på trafikbrott är ingen revolutionerande idé utan känns som en rätt naturlig standardisering av straffskalan även för trafikbrott.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Varför ska det vara ens ekonomiska status som ska bestämma om du kan köra för fort utan kännbart straff eller inte?
Det är det inte heller, vare sig nu eller i S-Sverige, det är lagen som bestämmer. Man skall inte köra för fort :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller inte riktigt med dig Joel, det känns inte helt rätt att en polisman vid vägrenen skall utförda lämplig dagsbot, beroende på fortkörarens inkomst, förmögenhet, försörjningsplikt etc. etc. etc. Det kanske bara är jag men penningböter är väl ganska lämpligt vid "enkla och snabba" brott. En polisman idag får ju inte utfärda dagsböter, och det känns inte rätt väg att gå. Att skapa en större administration kring detta för att det skall bli "rättvist" känns inte heller som rätt väg att gå, det är trots allt relativt små pengar det handlar om vid en penningbot för trafikbrott, ett par tankar bränsle, mer är det inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tryckluft är bra till många saker. Det[…]

Svårlösta vibrationer

Apropå radiellt glapp mellan fälg och n[…]

Det är ju ändå en ganska sansad f&[…]

Pinnbult i navet

Hej! Det rök en hjulbult på frugans V40[…]