Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag testade min gamla garagedomkraft igår. Jag har fått den och har ingen aning om dess kapacitet. Jag har bara rengjort den och testat att den går att pumpa upp. Nog om det... jag petade in den under bilen och den där "koppen" man lyfter med har några hack och dessa passade faktiskt rätt okej i bilens lyftpunkt för originaldomkraften. Jag provade att lyfta lite och det hela verkade stabilt. Snart märkte jag att domkraften tog väldigt dåligt. När jag pumpade var det bara de sista centimetrarna i pumprörelsen som lyfte bilen. Jag avbröt försöket eftersom jag inte kunde lite på att domkraften fungerade som den skulle. Jag hade faktiskt inte ens lyft så mycket att hjulen lättat. Jag sänkte ned den och baxade in domkraften i förrådet igen. Där hörde jag hur det pyste och hade sig om den. Jag hittade inget läckage.

Frågan är vad som är fel? Är det dåligt med olja i den?
av *pettson*
llesrof skrev:Jag testade min gamla garagedomkraft igår. Jag har fått den och har ingen aning om dess kapacitet. Jag har bara rengjort den och testat att den går att pumpa upp. Nog om det... jag petade in den under bilen och den där "koppen" man lyfter med har några hack och dessa passade faktiskt rätt okej i bilens lyftpunkt för originaldomkraften. Jag provade att lyfta lite och det hela verkade stabilt. Snart märkte jag att domkraften tog väldigt dåligt. När jag pumpade var det bara de sista centimetrarna i pumprörelsen som lyfte bilen. Jag avbröt försöket eftersom jag inte kunde lite på att domkraften fungerade som den skulle. Jag hade faktiskt inte ens lyft så mycket att hjulen lättat. Jag sänkte ned den och baxade in domkraften i förrådet igen. Där hörde jag hur det pyste och hade sig om den. Jag hittade inget läckage.

Frågan är vad som är fel? Är det dåligt med olja i den?
Kan vara dåligt med olja, annars är det helt enkelt dåliga packningar, eller så.. var det för tungt för den. :-)-)
av rid54
Tror också på dåligt med olja. Pysandet (som inte är normalt...) kan ju ha varit att det kommit in luft på trycksidan när du pumpade. Bör ju gå att fylla på, tycker man.
av Rådlös
Domkrafter, både garagedomkrafter och pelardomkrafter fyller man med ATF-olja eller hydraulolja, mitt på domkraftkroppen. Det ser ut som en *vagnsbultskalle ungefär, men det är en gummiplopp. Lossa den och fyll upp olja till hålet när domkraften är i botten. Men var försiktig med gummiploppen. Använd inga vassa verktyg, skruvmejslar eller knivar etc. etc. Då förstörs ploppen och domkraften kommer att läcka för all framtid. Fixa i stället till en träbit, en glasspinne är tämligen nära idealet, och putsa den fin och rund i kanten med sandpapper så att den blir skonsam mot gummiploppen.

*Halvförsänkt kullrig skalle.
Användarvisningsbild
av sthlm
Är det en 199:- domkraft eller är det en rejäl domkraft som är värd att lägga pengar på?
Slängde 2 stycken lite billigare på tippen i våras där det inte räckte med att fylla på olja utan packningarna var slut.
Av din beskrivning så skulle jag tippa på för lite olja i systemet.
Har man hittat en rejäl domkraft som man är nöjd med så skall man hålla hårt i den.
av llesrof
sthlm skrev:Är det en 199:- domkraft eller är det en rejäl domkraft som är värd att lägga pengar på?
Slängde 2 stycken lite billigare på tippen i våras där det inte räckte med att fylla på olja utan packningarna var slut.
Av din beskrivning så skulle jag tippa på för lite olja i systemet.
Har man hittat en rejäl domkraft som man är nöjd med så skall man hålla hårt i den.
Oj, vilka frågor du ställer. Den är blå och har nog några år på nacken. Står på den att den är tillverkad i Kina :mrgreen: Jag har fått den så jag förlorar inga pengar på att kasta den på tippen om den skulle vara trasig.
av llesrof
Tog ett par bilder på den. Den är tillverkad i Taiwan. Det är väl om möjligt ännu värre än Kina. Såg också att den läckt ett par droppar olja. Känns ju sisådär att hissa upp vrålåket med den då. Den får hamna på soptippen.
https://www.dropbox.com/s/y6jse7yd54x3j ... .33.20.jpg
https://www.dropbox.com/s/qmoyz0gi48e9o ... .33.29.jpg
av umekille
prova fyll med olja och pumpa i botten och sänk några ggr
så du luftar dem...brukar fungera på min gamla som är en
billig variant med över 25år på nacken och sällan används.
av Lövet
Du har en domkraft för 169kr. Inget jag skulle investera så mycket tid i att renovera ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ton-15826/
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?