Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Och hur är hållbarheten på dem?
Vanliga hederliga med H-lampa
vit eller blåaktigt sken?
Ramper med 3-små
sett många idag med nya sortens
extraljus men många är trasiga också.
Glaset på mina stora runda som sitter på 745
har blivit mattvitt.
Reflektorer verkar också bli föråldrade fort idag.

Diskutera fritt så får säkert många tips och i sin tur
kan fråga om de har bekymmer välja.
Bild
Även kaffekoppsstora extraljus ger hyfsad ljusstyrka när de monteras i en rad. Men tro inte att fyra lampor ger fyra gånger bättre ljus.
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... 0651205.ab
nbb med xenon är väl bland det bästa, har själv inte testat dom. annars är det ju bosch bigknick eller hella 3003 eller sim (kopior på gamla hella 3000). det är väl dom vanligaste, själv har jag 5 xenon konverterade knickare, 3 med 75w xenon och 2 med 35w xenon, det lyser ganska bra :wink:.

skulle själv inte köra med småa x-ljus då man tappar längd med småa reflektorer, samma sak med ljusramperna av olika slag
av rid54
Ett problem med extraljus är ju att man ibland måste stänga av dem, typ när man har möte. Att lägga upp en ljusramp som smälter snö och grillar småvilt framför bilen är antagligen inte ett problem, men när man bländar av är man ju i praktiken blind och då har man ju inte så kul i "landsvägsfart". Jag skulle välja nån sorts extraljus som har "rimlig" ljusstyrka, ungerfär som två rejäla runda strålkastare med 60 - 100 W halogen. Och sedan ägna tid åt att rikta dem på ett vettigt sätt....

Xenonljus har en annan typ av spektrum än vanligt glödljus (halogen). Många väljer hög färgtemperatur (blåaktigt ljus) av någon outgrundlig anledning. Dels är det osäkert om denna färgprofil verkligen är den bästa för att fånga upp oväntade hinder som är "viltfärgade" (typ rådjur och älgar, som är "bruna") och dels bländar blått ljus det mänskliga ögat mer än ett ljus som är mer åt det naturliga hållet (glödljus), vilket ska tolkas som mer åt det vita (gulvita) hållet. Ögonen är lite anpassade till att funka bäst i solljus, efter ett antal miljoner år med den ljuskällan. Det mänskliga ögats känslighet i det blå området ökar när det skymmer; detta är bra om man inte har artificiellt ljus att tillgå, men är en PITA när nån lyser blått i ens ögon, för man blir lättare bländad då. Det var en rätt omfattande debatt om detta när polisen etc gick över från röda blinkljus till blå.

Så: Halogenljus. Stora reflektorer. Rena glas och rätt systemspänning (dvs reläer och tjocka kablar i matningen!).
Jag tycker Big Knick är mest prisvärda, dom hänger kvar trots att dom funnits i över 25 år på marknaden. 3st med lång ljusbild (lång/smal) så får man bra ljus. Hella 3000/3003 tycker inte jag är lika bra vad gäller längd på ljuset. Men dom är bra dom också.

Angående att man blir "blind" när man bländar av om man har mycket extraljus är ju en skröna, jag har under dom 21 år jag kört bil alltid haft bra ljus, med många extraljus och aldrig har jag upplevt några såna problem.

(på mina bilar i trafik har jag följande:
Volvo 145-69, 4st Bosch Rallye 180, Xenonkonverterade med 35w
Volvo 144-70, 4st Bosch Rallye 180
Volvo 245-76, 3st Bosch Big Knick
Subaro Legacy -95, 3st Big Knick Blue, men ska nog byta till 3st Hella 3000 Blue istället då dom är lättare
Alla är lång/smal ljusbild)
Jag har upplevt det där med att när man bländar av att det först är mörkt, värre blir det med åldern tror jag, dessutom med starka lampor så här i södra Sverige finns så många och stora vägskyltar som bländar nåt fantastiskt om man inte bländar av. Lagom är bäst tycker jag, att ha en liten punkt tre mil framför sig i dagsljus förstår jag inte, så snabbt ska man inte köra på natten ändå, man vill ju se åt sidorna när älgarna kliver fram. Lagom alltså...
av rid54
Hm. Jag tror inte att man blir typ handikappad bara för att man kommer över 50. Ögats reaktion på ljus är rätt likartad över åren och först vi rätt hög ålder kommer problem att anpassa mellan ljusnivåer. Det som skiljer är ofta resp förares riskbedömning... Man tenderar att vara lite mer optimistiskt vid yngre år, har jag hört.

Det som vore "bäst" är ju en UV-lampa och om älgar kunde fås att etablera en päls, som fluorescerar vid UV-bestrålning eller nåt liknande. Det är det enda som verkligen skrämmer mig vid nattkörningar... älgar. Nu kommer även vildsvin upp som farligt vilt, åtminstone söder om Dalälven. De är typ grävlingar i kubik eller liknande, sägs det.
Hmm, jag har då inga som helst problem med att ögonen inte anpassar sig, och det utan att ha nån "optimistisk" riskbedömning.
Här är det mycket älg i rörelse, och jag vill se dom, oavsett om dom är nära mig eller långt bort = bra extraljus. Har räddat mig några gånger, jag har även kört på en älg, dock i dagsljus och den kom upp snabbt från höger (men girade snabbt vänster, klippte dock frambenen på den).
Men alla har vi olika defekter i syn o.s.v likaså olika krav på hur bra man ska se. Allt är individuellt och man får bestämma själv :)

Jag vidhåller dock att man ska ha bra stora extraljus om man ska ha extraljus, och ett extraljus är bättre än inget alls.
Xenon däremot är jag lite kluven till, även om man har "varm" färgtemp är det lite blåaktigt sken, sen tar dom lägre tid att tända.
rid54... du är nåt på spåret, off topic men man skulle sätta ut mat till älgar i typ bås och när en älg går in å glufsar blir han spraymålad med reflexerande/flouroscerande färg på sidorna. :lol:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]