Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Ibland när jag ska in i en rondell och tittar på bilarna som kommer så kan det komma nån som blinkar, tror jag men han svänger bara lite på ratten så att kurvljuset börjar lysa och jag som tittar efter blink uppfattar det som början på ett blink och jag reagerar direkt och kör ut varvid han blir förvånad och får lätta på gasen och om jag inte får upp farten får han kanske bromsa för han skulle inte svänga ut ur rondellen utan fortsätta rakt fram. Har själv kurvljus som börjar lysa vid sväng men jag fattar inte behovet riktigt det hade väl dugt med ett bra halvljus som lyser hyfsat åt sidan hela tiden, finner ingen större anledning till just kurvljus, eller vad det heter, känns bara onödigt, och i värsta fall orsak till krock. Dumt bara, eller?
av llesrof
Dagens tips är ju att kolla efter ett blinkande ljus som är orange till färgen :wink:
av semmelman
Jo, fast ibland är det ganska svårt att se färgen, svårt att hinna tänka på vilken färg det ska va på den tiondel sekund man har på sig att tänka innan man måste börja åka för att inte missa "hålet", förr har det räckt med blink så betyder det att man ska svänga, nu måste man invänta att det blinkar verkligen färdigt och se vilken färg ljuset har.

Apropå det så är det svårt att se en del bilar som blinkar för blinkljusen är för svaga och sitter för nära halvljusen, det tycker jag ökat på moderna bilar som verkar få mindre lampor, det var bättre förr med stora blinkerslampor som satt mer på hörnen, allt för designen verkar det som, förr var blinkern som en handflata, på nyaste bilarna är den mer som en femkrona typ.
Användarvisningsbild
av joel80
Men när uppstår problemet? Om nån kör i rondellen så svänger hen ju åt vänster och vänster lampa börjar lysa... när hen svänger ut ur rondellen till höger lyser höger.. menar du att du kör in i rondellen för att du blir förvirrad över att det blinkar fel färg åt vänster?? Jag hänger nog inte med här riktigt.. men det är sent. :)
av llesrof
Så... har jag förstått dig rätt nu?
1: du har så bråttom ut att du inte hinner se om det är blinkers eller annat ljus?
2: du litar på att den andra föraren blinkar rätt? I en rondell!
Användarvisningsbild
av erikn
Apropå det så är det svårt att se en del bilar som blinkar för blinkljusen är för svaga och sitter för nära halvljusen, det tycker jag ökat på moderna bilar som verkar få mindre lampor, det var bättre förr med stora blinkerslampor som satt mer på hörnen, allt för designen verkar det som, förr var blinkern som en handflata, på nyaste bilarna är den mer som en femkrona typ.
Det där retar jag mig som fan på också. Många gånger blir man stående i en korsning för att man inte ser att kommande bil blinkar. Det har blivit mycket värre på senare år.
av semmelman
joel80 skrev:Men när uppstår problemet? Om nån kör i rondellen så svänger hen ju åt vänster och vänster lampa börjar lysa... när hen svänger ut ur rondellen till höger lyser höger.. menar du att du kör in i rondellen för att du blir förvirrad över att det blinkar fel färg åt vänster?? Jag hänger nog inte med här riktigt.. men det är sent. :)
Jag kör fram till rondell, mycket trafik, jag väntar på att nån ska signalera höger och åka ut där jag står för då får jag min chans, jag tittar därför åt vänster och, kanske ska lägga till att detta gäller nog mindre rondeller, och så kommer bilen i detta exempel och ska in i rondellen, när han kör in i rondellen svänger han ju först höger, då tänds kurvljuset och jag som står som en sprinterlöpare och stampar i startblocken reagerar blixtsnabbt för att inte missa min korta chans och åker in i rondellen, men jag missar ju då att hans kurvljus som jag tar för blinkers slutar lysa, för ska jag vänta på att blinkersen ska sluta lysa förlorar jag ju en tiondel och min chans att komma in, så jag åker därmed in och får en irriterad bilist i bakhasorna. Och han fattar ju förstås inte varför jag kör in som en biltjuv framför honom.
av semmelman
llesrof skrev:Så... har jag förstått dig rätt nu?
1: du har så bråttom ut att du inte hinner se om det är blinkers eller annat ljus?
2: du litar på att den andra föraren blinkar rätt? I en rondell!
1. Ja.
2. Ja. Visserligen händer det ofta att bilister blinkar fel i rondell men det har aldrig hänt mig vad jag vet att när en bilist ska ut och börjar blinka att han blinkar åt fel håll, därför kör jag alltid på om de blinkar ut.
av semmelman
erikn skrev:
Det där retar jag mig som fan på också. Många gånger blir man stående i en korsning för att man inte ser att kommande bil blinkar. Det har blivit mycket värre på senare år.
Ja jag undrar om det är de moderna ledljusen, de kan ju sitta som bågar var som helst och t o m omge den lilla svaga blinkersen som inte står ut från övriga ljuset. Mycket irriterande.
Användarvisningsbild
av Lazy
Har irriterat mig på detta också, korsningar och rondeller som har mycket trafik och där det har planterats växter o skit i runt omkring som skymmer delar av bilarna som ska ut o in och på detta då olika färger/sorter ledjlus och kurvljus nej "I dont like it"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok