Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag undrar hur man ser på en batteriladdare när det är färdigt laddat vad mätaren ska stå på
Användarvisningsbild
av joel80
Beror väl helt på vad du har för batteriladdare.. de flesta har någon form av indikator på att batteriet är fulladdat.
av rid54
Äldre batteriladdare brukar bara ha en Ampèremätare och den säger inte så mycket. Den brukar hamna på strax under 1 A på många modeller jag sett, när batteriet är "färdigt". För att kolla läget lite mer seriöst bör man mäta spänningen. När batteriet är fullt ska spänningen vara runt 14,5 V. Man kan inte lämna sådana gamla laddare anslutna hur länge som helst; de fortsätter trycka i ström och det kan leda till att man förlorar vatten från elektrolyten (det sönderdelas i vätgas och syrgas och försvinner) när spänningen stiger ytterligare (man uppnår "gasningsspänning"). Batteriet kan dock inte bli mer än fullt, men det skadas av att vatten försvinner.
av Rådlös
Exakt som Joel sa.

Om du har en äldre modell "plåtlåda" utan någon mätare så är du hjälpt av den här bilden:

Bild

Tillsammans med en voltmeter kommer du långt med den. Egentligen skall man mäta efter någon ½-timma då man har kopplat ifrån laddaren. Batteriet är lite på någon sorts "uppspeedad högvarv" alldeles efter laddningen. Spänningen sjunker några tiondelar efter att man har kopplat ifrån.

Om du har en "plåtlåda" med en amperemeter på så skall amperestyrkan vara så låg som möjligt när batteriet är fulladdat. Men man skall veta att det kommer aldrig att gå ner till absolut NOLL. Även om batteriet är fullt så går det alltid någon ampere genom batteriet. Ett batteri som har varit med ett par år kommer att stanna på någonstans mellan 1 och 2 ampere även om det är fulladdat.

Moderna batteriladdare har ofta lysdioder som markerar laddningens förlopp.

Nyttigt att känna till: Det är ofarligt att avbryta en laddning av ett bly/syrabatteri om man t.ex behöver bilen i något sammanhang. Det är bara att ansluta igen till laddaren när man är klar med sitt ärende. Torrbatterier som vi har i våra mobiltelefoner och sladdlösa handverktyg m.m m.m däremot mår inte så jättebra av avbruten laddning.

Ett tillägg: Även det som rid54 skrev stämmer exakt. Han kom lite före mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Du verkar ha länka till en av dina bilder på google plus som inte är offentliga. Länken funkar inte för andra än dig själv..

Ett tips är att använda t.ex gratistjänsten forumbilder.se för att skicka upp foton på forumet. Då kan du lägga dem direkt i tråden också genom att använda IMG-länken man får när man tankat upp bilden.
av Rådlös
2,5 ampere.
Vi får utgå ifrån hur gammalt batteriet är. Om det är 5 - 6 år eller mer så kanske det inte går så mycket längre ner. Prova med en voltmeter så som jag har beskrivit tidigare. Max vilospänning skall alltså vara 12,7 volt. Då är det fullt.

Är det ett nyare batteri så får du hålla på lite till. Du bör komma närmare 1 ampere. Även där kan du pröva med volmetern.

Nu kan det ju vara så illa att batteriet är förhållandevis nytt, men ändå dåligt. Det går att ha ihjäl ett nytt batteri på nolltid om man är vårdslös och slarvig. Om man inte bryr sig om att så mycket som möjligt hålla batteriet laddat så blir det inte långlivat. Ett dåligt batteri förmår inte ta till sig laddningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Koppla från laddaren minst en timme(!), mät sedan vilospänningen. 12,72v är fulladdat.

Ett batteri som håller en vilospänningen under 12,40 obelastat måste omgående laddas för att inte få invändiga beläggningar.

Ett fräscht batteri brukar kunna gå ner mot 1-1,5A när det är fullt. 2,5 låter tyvärr inget vidare.
Användarvisningsbild
av Perc
Tycker det är dags för trådskaparen att kasta sin plåtlåda i metallåtervinningen och köpa en smartladdare. ;)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]