Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
Vi har i familjen haft en diskussion om vad som är bäst att få en bil kall om bilen har klimatanläggning AC/ECC eller vad det nu kan kallas.

Scenario:
En bil är varm i solen, kanske 30-40 grader inne i den, och du vill få ned tempen till låt oss säga mer normala 22 grader. Vi förutsätter ingen justering av kupéfläktens varvtal. Den snurrar på lite svagt bara.

Jag vill hävda att låt AC/ECC ha den sedan tidigare inställda önskade tempen på 22 grader och börja inte fippla med inställningarna, för att jag säger att det går inget fortare för det. Min dotter och fru tror att om de ställer in tempen till 15 grader på bilen så går det fortare att få tempen till 22 grader.

Jag hävdar fö att det omvända gäller att få en kall bil varm, dvs att inte börja fippla med inställningarna, för det går inte fortare. Det enda som jag kan tänka mig kan påverka tiden, är fläktens varvtal.

Vem har rätt.
av Tommty
vad jag har hört (aldrig ägt en ecc bil själv) är att man inte ska justera den automatiska inställningen med för stora gradantal då det ger sämre effekt.

sen tar du ju en stund innan kylmediet börjar verka så skulle tippa på att tiden är ungefär samma.
Användarvisningsbild
av taxi
Enligt instruktionsboken går det inte snabbare för att man vrider ner vreden, men jag upplever att ofta ökar fläkthastigheten om jag drar ner till 15 grader inledningsvis, och därför blir det kanske lite snabbare kallt?
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag skrattade gott när jag läste din fråga.
I min värld så ställer man in ett värde och så får automtiken som man betalat dyrt för sköta det.
Har alltid fungerat fint för mig och de manliga vänner man har....

Men med risk för att bli påhoppad av feministmaffian så vill jag hävda att det du beskriver är ett man/kvinna problem.
Har suttit i så många bilar under åren där mannen har ställt in på 22 grader och kvinnan skall vara där och pilla och så bryter helvetet lös.
Blev bråk i en bil i sommras så att vi blev tvungna att stanna för att dom inte kom överens kring precis detta.
Har ofta noterat att kvinnor det första dom gör är att vrida ner så långt det går och sen vrider dom upp för att det är för kallt.
av Rådlös
sthlm: Jag skrattade också! Inte åt ditt inlägg, för du har mycket i det du säger.
Däremot reklamen som kommer under texten i trådarna. Det är tydligen någon sökmotor som triggar på textens innehåll och lägger upp en passande reklamruta. Du skrev om kvinnor och män. Då blev det så här:
Bild
:) :) :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Precis samma sak har jag fått lära min sambo!

Före bilen ger kyla har den inget för att öka fläktens hastighet, det gör den efter ett litet tag om det behövs för att få ner tempen.

Jag har också upplevt att det blir sämre effekt (mindre kyla trots hög fläkt) om det blir för stor skillnad i gradantalet.. vad det beror på förstår jag inte.
av rid54
Det är ju hela grejen med att ha en termostat.... Den sköter styrningen av värme/kyla mot det inställda målvärdet och det är ingen idé att dra förbi målvärdet för att få snabbare respons. Jämför en vanlig ugn! Ingen gör väl så att man ställer den på 300° för att det ska gå fortare till 125°? (hoppas jag...!) Det är ju full effekt tills värdet är uppnått som gäller. OK, det finns kanske någon liten ramp i en mer sofistikerad anläggning, men den jobbar ju inom några få grader.
Användarvisningsbild
av RödC30
Jag tror att det mest effektiva sättet att få ner temperaturen i bilen, om vi nu förutsätter att den står i solgasset, och således är bra mycket varmare än luften, är att dra ner rutorna ett litet tag direkt efter start. På så vis vädrar man ut den värsta hettan och bilen kommer ner mot den temperatur som luften utanför har. Naturligtvis går det här nästan lika fort ifall man har ett bra fläktsystem. Men efter någon minut så har ju ECC'n kommit igång och då åter-cirkuleras luften för snabbare nedkylning, då skall naturligtvis rutorna redan vara stängda igen. Temperaturen (bör-värdet) man väljer på ECC'n har nästan ingen betydelse. I vissa bilar kan man välja olika "profiler" för snabbhet kontra effekt och ljudnivå.. Beroende på vilken "profil" man valt så kan det gå lite fortare om man väljer "bör-värde" lång från "är-värdet" eftersom man då stressar systemet (fläkten) till full effekt (Se där, lite av min kvinnliga sida :) )
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gillar att min bil sätter igång en rejäl urblåsning av bilen när jag låste upp den. Om jag siktar lite på parkeringen kan jag låsa upp minst 50 meter innan bilen och då hinner den blåsa ur 30-40 sek innan jag är framme! :D
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]