Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Panos
Tjena!
Vi är på gång att köpa ny bil och sitter och spanar för fullt. Kollar en hel del på V70's men slutar alltid med att jag kollar efter riktigt fina 945:or.

Har fått hjärnsläpp och vet i tusan inte riktigt vad man ska ha.
Vad hade ni valt?

Mvh Panos
V70 vilken dag som helst i veckan, vilken vecka som helst på året. Mer modern på alla sätt och vis.

Det som talar för en 945 Classic är väl att det är lättrycksturbo på dem allihop, men det får man ju i en V70 också om man vill ha. Leta inte ihjäl dig efter en GLT, det är inte så stor skillnad på 140 och 170 hk i verkligheten. Jag har haft en av varje. :) Vill du ha lite kraft ska du titta efter en lättrycksturbo eller en T5.
Det som talar för 945 är enligt mig nostalgi och RWD, och eventuellt design.
Jag köpte min V70 -00 Classic 2010, hade en 240 då. Först tittade jag mest efter någon 700 eller 900 men hittade ingen bra, och till sist blev det V70an (de 800 jag tittade på var ganska sunkiga). Jag var väldigt tveksam till FWD vid vinterkörning, men måste säga att jag blivit mycket positivt överraskad. Vet inte om det är en faktor för dig i valet.

Nu när jag väl vant mig vid den (mycket) högre/modernare komforten är det väldigt tveksamt om jag hade trivts i en 900.
"Tveksam till FWD" för vinterkörning... ja allt ska man höra innan öronen trillar av. :) Vad är det att vara tveksam på?

Det är kanske tråkigare, men man tar sig fram bättre och i en bruksbil är det underbart skönt att kunna accelerera ordentligt utan att behöva sitta och korrigera små sladdar hela tiden bara för att det råkar vara lite halt. För att inte tala om omkörningar i landsvägshastighet. Mycket stabilare i alla farter, helt enkelt.
Jag har uppenbarligen en annan åsikt och erfarenhet av RWD än vad du har @Perc, annars hade jag väl knappast skrivit som jag gjorde, eller?
Min 960 -96 hadde bättre väghållning än min nuvarande 850 2.5T-97, (8000 mil) på alla underlag förutom vinterväglag. 960 är kursstabilare i hög fart och den slingrar inte fram och tilbaka över vägbanan vid fullgasacceralation. Det går dock inte att jämföra en 940 och en fas 2 960/S90.... Köp en 960 om du gillar bakhjulsdrift. Krocksäkerheten är dock sämre i 960 som ble konstruerad i slutet av -70 talet.
Min 960 -96 hadde bättre väghållning än min nuvarande 850 2.5T-97, (8000 mil) på alla underlag förutom vinterväglag. 960 är kursstabilare i hög fart och den slingrar inte fram och tilbaka över vägbanan vid fullgasacceralation. Det går dock inte att jämföra en 940 och en fas 2 960/S90.... Köp en 960 om du gillar bakhjulsdrift. Krocksäkerheten är dock sämre i 960 som ble konstruerad i slutet av -70 talet.
Nice med bra svar. Är inte ute efter supersnabb bil, har ägt 855 glt och trivdes ganska bra med de hästar under huven. Ägt en del rwd och känner mig tryggare i fwd då jag vill att min familj ska åka säkert. Tack för svaren, blir nog en V70 ;)
av LOB
Perc skrev:850 2.5T? Är det en 855 AWD du har?
Nej, en USA exportmodell som kom med 2.5 lågtrycksturbon (193 hk ) i 1997. Roligare motor än 960 med 2.5 och 170 hk, ganska dåligt vrid i den motorn. Med bättre väghållning i 960 menar jag bättre komfort i vardagskörning, på bana är nog 850 snabbare...
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]