- tor 05 sep 2013, 23:09
Hörde just ett påstående i den genuint skitdåliga serien "What happend next" på Discovery Channel. En bil i Ryssland kör in i en kranbil som står parkerad på vägrenen. Eftersom det är en gammal skitbil så har den inte ABS-bromsar och låser hjulen. Speakerrösten förklarar att föraren borde pumpat på bromsen eftersom bromskraften är som störst innan hjulet låser. Det skulle förkortat bromssträckan med 30%. Underlaget var torr asfalt.
Någon gång i tiden fick jag lära mig att ABS är en kompromiss och att ABS under sådana omständigheter ger något längre bromssträcka men värdet av att kunna styra undan hindret är högre än något kortare bromssträcka. Alltså skulle en bil med låsta hjul få kortare bromssträcka på torr asfalt än en bil med ABS. Stämmer det?
Någon gång i tiden fick jag lära mig att ABS är en kompromiss och att ABS under sådana omständigheter ger något längre bromssträcka men värdet av att kunna styra undan hindret är högre än något kortare bromssträcka. Alltså skulle en bil med låsta hjul få kortare bromssträcka på torr asfalt än en bil med ABS. Stämmer det?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"