Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjenare.

måste ha både nya sommar och vinterdäck så funderar på om man ev ska satsa på friktionsdäck istället? vad tycker ni om de? har tidigare haft friktionsdäck med linglongmärke och det va skitkasst rent ut sagt, men hur är dom däcken av lite bättre kvalité? har även läst att väglaget på sommaren kan bli lite sämre, stämmer de? blir det högre slitage på däcket än med riktiga sommar/vinterdäck? kör mycket i stan och där dom saltar väldigt mycket. kör ca 12-1500 mil om året. har kollat lite på nokian hakkapeliitta r modellen och Bridgestone Blizzak . kan de bli högre bullernivå och högre bränsleförbrukning om man har otur?

Hoppas de inte var för mycket frågor
Grepp: OK På vintern, dåligt på sommaren(för mjukt gummi)

Komfort: på vintern som vanligt, på sommaren lite bättre tack vare mjukt gummi = lägre bullernivå

Hållbarhet: Köra runt med så mjuka däck på sommaren sliter som sjutton. Kort hållbarhet.
Om du kollar lite på nätet så står det en hel del om hur friktionsdäck fungerar på sommaren. Det finns de som tycker att det går jättebra. Det gör det ju att köra utan bilbälte också. För det mesta. Skall man samanfatta friktionsdäcksbruk på sommaren så är det en riktigt, riktigt dålig idé att köra med friktionsdäck på sommaren.
Tja jag kör på friktion på sommaren oxå (privat allså), märker inte att det skulle va nån skillnad men så kör jag inte som en biltjuv heller, men 150 är inga problem, bromsa går bra, bara man inte ligger i arslet på bilarna framför men det ska man undvika med vilka däck som helst, bättre mönster minskar risk för vattenplaning, jag kan köra 110 i ösregn å köra om alla, de slits fortare än två uppsättningar så de hinner inte bli gamla och hårda, går tyst som attan är den bästa behållningen. Så jag vet inte riktigt varför det skulle va riktig dålig idé, bara man kör vettigt och tänker på nån meter extra bromssträcka (som lite slitna sommardäck alltså) (eller lite slitna dubbdäck på vintern), racerdårar ska nog inte ha det som ligger på två hjul i alla kurvor.
Ja kör man mycket i stan och lite på landet ännu bättre med dubblöst. Dubb om vi snackar vinterdäck är ju bra på landet och på is. Värdelöst på gatsten, dubb alltså.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Det finns inget bra allvädersdäck. Du ska ha sommar och vinterdäck.
Men huruvida du ska ha friktionsdäck eller dubb. Det avgörs av miljön du rör dej i.

Jag personligen har varken svindyra sommar eller vinterdäck. Jag rör mej i en miljö där slask,is och saltblandad kornsnö slåss om utrymmet. Jag väljer dubb. Att jag inte väljer svindyra dubb är för att inget test jag läst om. Inga tester jag deltagit i och inga utbildningar i körteknik jag deltagit i har funnit att nåt dyrt däck är så oerhört mycket bättre än något annat däck i dom skiftande miljöerna. Jag gar verkligen inte fått några aha upplevelser när jag inte rullat på senaste vinnarmodellen jämfört med normaldäck.
Finner man som bilägare att dom dyraste däcken är kritiska för säkerheten så kan man alltid göra en check av sin bil först. Är skivorna perfekt inbromsade med färdig transfer? Är beläggen och skivorna highgrade? Med det menar jag inte dom dyraste eller original. Jag menar att dom är i bra skick med bra kontaktytor. Är oken motionerade? Är ABS systemet motionerat nyligen? Är stötdämparna nya? Eller iallafall inte äldre än 5000mil? Är DU uppdaterad med bilens system och i skick? Om inte allt det är uppfyllt kan inte några premiumdäck rädda dej iallafall.
semmelman skrev:Tja jag kör på friktion på sommaren oxå (privat allså), märker inte att det skulle va nån skillnad men så kör jag inte som en biltjuv heller, men 150 är inga problem, bromsa går bra, bara man inte ligger i arslet på bilarna framför men det ska man undvika med vilka däck som helst, bättre mönster minskar risk för vattenplaning, jag kan köra 110 i ösregn å köra om alla, de slits fortare än två uppsättningar så de hinner inte bli gamla och hårda, går tyst som attan är den bästa behållningen. Så jag vet inte riktigt varför det skulle va riktig dålig idé, bara man kör vettigt och tänker på nån meter extra bromssträcka (som lite slitna sommardäck alltså) (eller lite slitna dubbdäck på vintern), racerdårar ska nog inte ha det som ligger på två hjul i alla kurvor.
Ja kör man mycket i stan och lite på landet ännu bättre med dubblöst. Dubb om vi snackar vinterdäck är ju bra på landet och på is. Värdelöst på gatsten, dubb alltså.
Hela din filosofi bygger ju på att även andra kör vettigt så att man inte råkar ut för en extremsituation där ditt grepp avgör om det går bra eller åt h-vete. Att bara köra lite till vardags fixar vilket skitdäck som helst. Att du kan köra i 150 utan att trilla av vägen säger inget. Men visst, med din enorma körskicklighet som du låter antyda så kan du säkert köra med vilken skit som helst. Personligen tror jag att du gravt överskattar din förmöga och underskattar risken med olämpliga däck. En rätt dålig kombination. Bra sommar- och bra vinterdäck bör man ha. Annars kan man ta bussen.
och varför ska man inte köra vettigt?

är det för dårarna med släp som körde om mig i morse som alla ska ha premiumdäck med minst 3 mm mönsterdjup och stötdämpare med högst 5000 mil på nacken?
llesrof skrev:
semmelman skrev:Tja jag kör på friktion på sommaren oxå (privat allså), märker inte att det skulle va nån skillnad men så kör jag inte som en biltjuv heller, men 150 är inga problem, bromsa går bra, bara man inte ligger i arslet på bilarna framför men det ska man undvika med vilka däck som helst, bättre mönster minskar risk för vattenplaning, jag kan köra 110 i ösregn å köra om alla, de slits fortare än två uppsättningar så de hinner inte bli gamla och hårda, går tyst som attan är den bästa behållningen. Så jag vet inte riktigt varför det skulle va riktig dålig idé, bara man kör vettigt och tänker på nån meter extra bromssträcka (som lite slitna sommardäck alltså) (eller lite slitna dubbdäck på vintern), racerdårar ska nog inte ha det som ligger på två hjul i alla kurvor.
Hela din filosofi bygger ju på att även andra kör vettigt så att man inte råkar ut för en extremsituation där ditt grepp avgör om det går bra eller åt h-vete. Att bara köra lite till vardags fixar vilket skitdäck som helst. Att du kan köra i 150 utan att trilla av vägen säger inget. Men visst, med din enorma körskicklighet som du låter antyda så kan du säkert köra med vilken skit som helst. Personligen tror jag att du gravt överskattar din förmöga och underskattar risken med olämpliga däck. En rätt dålig kombination. Bra sommar- och bra vinterdäck bör man ha. Annars kan man ta bussen.
Svårt att vara så kategorisk och dömande... då bör ju även bilar som saknar tex City-Safety, Autobroms och Drivers Assist heller inte få finnas ute på vägarna utan att förbjudas direkt.

När man var student och läste på högskolan var man fattig som en kyrkråtta, då åkte man gammelbil med slitna däck och hade inte ABS eller Airbags, man fick helt enkelt anpassa farten efter grejjerna man hade.

Friktionsdäck är dock duktigt kass på sommaren, det suddgummimjuka gummit gör ju bilen grymt sliddrig på vägen, och däcken slits i raketfart. Då hade jag heller åkt halvbra riktiga sommardäck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]