Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
En medlem på audiforumet ( nordicaudi.com ) hadde vart o tittat på en A6 som hadde gått 15000mil som han tyckte va fin, bilen var import så han ville kolla upp den nogrant innan han besluta sig för byte. Vid en närmare titt visade det sig att bilen hadde gått över 44000mil enligt audis service protokoll.
Hela historien:

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... apsed&sb=5

Nu har säljaren börjat ringa upp honom o hota med advokat p.g.a. förtal, att säljaren blivit personligt kränkt för att audi har ringt säljaren personligen och tilrättavisat honom.

Hur skall man hantera en sådan sak på bästa sätt?

Vart medlem här ett tag nu och ville ta upp frågan här p.g.a. en högre volym av läsare och förhoppningsvis sakkunniga :)
Senast redigerad av 1 wendtm, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Epost adressen [email protected] hade fått mig att vända omedelbart. Av princip köper jag aldrig bil av en liten handlare, det är ju oftast låååångt värre än att köpa privat.
av SEpaket
MartinS skrev:Epost adressen [email protected] hade fått mig att vända omedelbart. Av princip köper jag aldrig bil av en liten handlare, det är ju oftast låååångt värre än att köpa privat.
Fast enligt hemsidan så är man återförsäljare för Nissan. Det ger viss legitimitet, om man är återförsäljare av nya bilar också. Jag menar, ingen skulle väl tro att Bilia, Brandt eller Rejmes, samtliga Volvoåterförsäljare, skruvar med mätare heller? Det kan ju vara fråga om "god tro", att mätaren helt enkelt är skruvad i Tyskland och handlaren gått på en nit. Dock verkar det mindre professionellt att slarva bort serviceböcker och att inte rätta annonsen när man fått fakta i handen.
av Lövet
Förtal är att anklaga någon (måste vara en person, inte en firma) att vara klandervärd i sitt leverne. Typ "Nisse är alkoholist och slår sin fru". Att berätta att en bilhandlare säljer skruvade bilar kan i princip aldrig vara det.

Det här med förtal verkar vara något oärliga bilhandlare slänger ur sig i parti och minut men än så länge har ingen så vitt jag vet gått vidare till tingsrätt. Tomma tunnor skramlar mest.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:Förtal är att anklaga någon (måste vara en person, inte en firma) att vara klandervärd i sitt leverne. Typ "Nisse är alkoholist och slår sin fru". Att berätta att en bilhandlare säljer skruvade bilar kan i princip aldrig vara det.

Det här med förtal verkar vara något oärliga bilhandlare slänger ur sig i parti och minut men än så länge har ingen så vitt jag vet gått vidare till tingsrätt. Tomma tunnor skramlar mest.
Det kan mycket väl vara någon form av ärekränkning. Om en bilfirma säljer en bil som råkar ha skruvad mätare får du naturligtvis tala om det för vem du vill. Men om du utan bevis påstå att en person på bilfirman sänkt antalet mil med avsikt för att kunna sälja den dyrare, då kan det mycket väl vara ett ärekränkningsbrott, då du ju faktiskt anklagar den aktuella personen för att avsiktligen agera bedrägligt. Om då, vilket teoretiskt kan vara fallet, bilhandlaren själv har blivit lurad så är situationen för den som kallat den aktuella försäljaren för bedragare något knepig, faktiskt. Om man nu tror att bilhandlaren gjort detta för att kunna sälja bilen dyrare skall man låta polisen utreda det hela, inte sitta och skrika om skojare innan man vet något.

Rättsläget är ju så att om man får någon att göra något genom falsk information som den annars inte hade gjort och det sedan skett en egendomsöverföring, då är brottet bedrägeri. Den som skruvar ned miltalet på en bil och sedan försöker sälja den som en "välvårdad lågmilare" kan alltså göra sig skyldig till försök till brott. Därför bör man kontakta polisen, inte skriva om det på internet.
av Lövet
"Firman" är inte rättssubjekt. Du måste anklaga en namngiven person för att ha gjort det för att det ska bli tal om nåt förtal. Eftersom det enda som påståtts är att bilen är skruvad finns ingen grund för något förtalsåtal. Dessutom finns inte ett enda ärende där en bilhandlare vunnit ett sådant fall.
av kvillebäck
Jag tycker man skall basunera ut det tydligt om det säljs bilar med osann historia. Man behöver däremot inte hänga ut firman om man inte vet att det hänt hos den firman. De kan ju ha bytt in bilen med den aktuella mätarställningen. Man skall alltid anmäla sådana annonser på blocket som har en sådan funktion där man kan anmäla.
Är det en firma som kränger krockade skrotbilar kan man ju länka till bilderna på vraket och i stället berömma för hur fint det blev när de fick reparerat vraket. Är mätarställningen ändrad så kan man ju länka till tidigare annons (om den går att hitta) eller annan dokumentation och tacka för att mätarställningen har ändrats till det bättre. :lol:
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:"Firman" är inte rättssubjekt. Du måste anklaga en namngiven person för att ha gjort det för att det ska bli tal om nåt förtal. Eftersom det enda som påståtts är att bilen är skruvad finns ingen grund för något förtalsåtal. Dessutom finns inte ett enda ärende där en bilhandlare vunnit ett sådant fall.
Det var värst vad mycket du vet om det enskilda fallet, det gör jag inte eftersom jag inte var där.

Såhär är det, att om du säger att "Nisse på Bilia säljer skruvade bilar" så har du namngivit en försäljare, en person är också namngiven på den aktuella länken, vilket gör att man hamnar i ett knepigare läge. Jag vet mycket väl att man inte kan yrka på ärekränkning när man är ett företag, detta har jag aldrig heller påstått, att du försöker vrida det jag skrivit på ett sådant sätt anser jag närmast löjligt. Det är inte speciellt lätt att missuppfatta vad jag skriver eftersom jag skrivit, jag citerar, "person på bilfirman" samt "kallat den aktuella försäljaren för bedragare" i min tidigare text. Då kan man ställa sig frågan varför du vill få mig att framstå som korkad, det är dock inte ämnet och ärligt talat är jag inte särskilt intresserad av svaret.

Jag kan inte svara på hur många sådana fall som någon vunnit, jag kan dock tro dig. Jag vet heller inte hur många bilhandlare som anmäler kunder för förtal heller och framför allt känner jag inte till huruvida bilhandlare som faktiskt blivit uthängda med namn och bild som ohederliga låtit bli att anmäla. Därför tror jag det blir svårt att hitta relevant statistik.

Fakta i målet kvarstår, man skall undvika att utpeka enskilda försäljare när man varnar för bilfirmor på nätet eftersom det kan vara olagligt. Varna gärna för firmanamnet, men undvik att hoppa på personerna som jobbar där, med andra ord. Om man nu vill vara säker på att inte bli anmäld.
av PTV
Inget ovanligt alls att dessa mindre ljusskygga bilfärsäljare säljer blänkande fina import bilar som man skruvat ner km räknaren kraftigt på.Dom ska sättas dit exakt lika mycket som de blåser folk på deras pengar för rena bluffbilar.Att därmed basunera ut enskilda namn på nätet är ju en helt annan femma där köparen i så fall bär sig lika bedrägligt åt som denna säljare om inget annat redan är bevisat genom domstol mm.Namnet på bilföretaget och var det befinner sig räcker tillräckligt långt i dessa ärenden.

Att sedan som bilfärsäljare hävda att man t ex inte visste att bilen hade en skruvad mätare räcker inte långt när det är denna bilförsäljningsfirmas skyldighet att ha koll på dessa uppgifter.Med andra ord så om bilen är deklarerad med 15 000 mil så är det det som gäller så vidare inget annat påtalas i denna varudeklaration om att bilen av någon anledning rullat 44 000 mil trots 15 000 uppgivna mil om detta nu inte står på mätaren eller i denna varudeklaration.
Senast redigerad av 4 PTV, redigerad totalt 0 gång.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]